Hoppa till innehåll
Recharge

BMW iX3 ”Neue klasse” provkörd – 80 mil och 400 kW laddning

I höst lanseras den första elbilen på BMW:s nya avancerade plattform Neue klasse. Men redan nu har journalister provkört den.

En ny generation BMW iX3 blir först ut på den nya plattformen som bjuder på 800-voltsteknik. Det gör det möjligt att ladda med upp till 400 kW. Bilen kan även ladda med 400-voltsladdare till skillnad mot nya Mercedes CLA.

BMW iX3 har stöd för dubbelriktad laddning i olika former. Det går att driva både verktyg (V3L) och hemmet (V2H) såväl som att balansera elnätet (V2G). För de två senare varianterna krävs en kompatibel laddbox.

Hemmaladdning och urladdning kan ske med 19,2 kW.

Kamouflerad BMW iX3 Neue klasse snett bakifrån
Nya BMW iX3 blir mycket lik konceptbilen (nedan). Foto: Daniel Kraus / BMW
Konceptbil för BMW iX3 Neue klasse
Infällda dörrhantag och konventionella backspeglar är de mest uppenbara skillnaderna mot konceptbilen. Foto: BMW

800 km räckvidd på ”en tank”

Batteriet har 20 procent högre energitäthet än föregående generation. Det gör att kapaciteten kan utökas utan att batteriet växer. BMW utlovar 800 km räckvidd med iX3 enligt WLTP.

Naturligtvis bjuder den nya plattformen även på nya och förbättrade hjälpsystem. Bland annat säger sig BMW ta hjälp av AI för att hitta lediga parkeringsplatser.

Konceptbil för BMW iX3 Neue klasse
BMW Neue klasse har en fyrdelad centraldator. Foto: BMW

De elektroniska funktionerna styrs av en kraftfull centraldator som kan uppdateras efterhand över nätet.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Daniel Kraus / BMW

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.