BMW:s senaste M5 lanserades för några veckor sedan och har fått mycket uppmärksamhet för sina prestanda och design. Men en aspekt som många har reagerat på är den ökade vikten.
CarBuzz fick en exklusiv intervju med BMW M-chefen Frank van Meel på Goodwood Festival of Speed där han förklarade bakgrunden till viktökningen och varför den var nödvändig.
Enligt van Meel var den ökade vikten helt nödvändig för att integrera plug-in hybridsystemet från XM. Utan detta system skulle M5:an kanske inte ens ha funnits. Det enda alternativet hade varit en helelektrisk bil, och van Meel betonade att högpresterande massmarknads-elbils-teknologi ännu inte är redo för att möta BMW M:s krav.

Van Meel kommenterade också att BMW M bara hade valet mellan en för tidig helelektrisk drivlina eller plug-in hybrid-alternativet. Han argumenterar för att det senare “fortfarande är det bästa eftersom det kombinerar de klassiska V8-egenskaperna med ett riktigt plug-in hybridsystem.” Hybridsystemet erbjuder endast 70 km räckvidd, men det räcker för de flesta dagliga pendlingar.
För att uppnå detta kunde inte M5:an vara en specialiserad produkt för dem som inte bryr sig om utsläppsregler i städer och tillhörande skatter. BMW siktade därför på ett WLTP-värderat CO2-utsläpp på 50g/km, vilket faller under vissa skattegränser i vissa länder. Det enda sättet att uppnå detta var att göra den till en PHEV, vilket resulterade i att M5 faktiskt kan vara billigare att köpa i vissa europeiska länder än den mycket mindre och lättare BMW M3.

Carbuzz frågade van Meel om bilen fortfarande känns som en M5 när man kör i helt elektriskt läge. Han svarade entusiastiskt ja och förklarade att ljudet inte förändras oavsett om man kör i hybrid- eller EV-läge. “Man märker ingen skillnad,” hävdade han, men vi reserverar vår dom tills vi själva har haft en chans att köra bilen.
Läs också vad som är nytt i nya BMW M5 och vårt prov av BMW XM för att få en djupare inblick i dessa modeller.