BMW är långt ifrån ensamma om att byta från många små mikroprocessorer till centraliserad databeräkning. Som exempel kallar Volvo det för en ”superset tech stack” som i deras fall består av två Orin-datorer från Nvidia.
BMW säger stolt att deras nya generation elbilar (Neue klasse) får ”fyra superhjärnor”.
Läs även: BMW:s nya eDrive – längre räckvidd och blixtsnabb laddning

600 meter kabel sparas in – per bil
I stället för många små mikroprocessorer som är programmerade för att bara göra en sak använder BMW fyra kraftfulla centraldatorer. Datorkraften uppges 20 gånger större jämfört med nuvarande fordonsgeneration.
Men det är egentligen för kraftens skull som centraldatorer används. Fördelarna med utvecklingen är flera. Bland annat reduceras kabellängden med 600 meter per bil(!), något som både minskar kostnader och vikt.
Läs även: Nu rullar de första BMW Neue Klasse-bilarna ut från fabriken
Gamla bilar kan få nya funktioner
Den stora vinsten är att funktioner kan utvecklas och adderas i gamla bilar. Med en uppdatering kan miljontals bilar få nya och förbättrade funktioner.
– Denna arkitektur möjliggör en frikoppling mellan fordons- och mjukvaruutveckling. Fördelen är att alla framtida BMW-modeller kan hållas digitalt uppdaterade via trådlösa uppdateringar och ta emot dessa även från efterföljande fordonsgenerationer, säger Frank Weber, styrelseledamot för utveckling på BMW AG i ett pressmeddelande.
Ytterligare en fördel är att systemet kan ersätta 150 traditionella säkringar. Förutom sänkta kostnader leder det till 20 procent högre energieffektivitet.
Läs även: Upp till 1 341 hästkrafter i BMW:s kommande elbilar