Hoppa till innehåll

BMW X1 23d: En dyrgrip

BMW:s fyrcylindriga dubbelturbodiesel erbjuds även i X1. Vi provkör och gläds åt körglädjen. Men är den rätt suv bland alla val? X1 med dubbelturbodiesel bjuder på mycket körglädje. (Notera att denna provkörning publicerades första gången i auto motor & sport nummer 6-2010.) När BMW 2007 satte två istället för ett turboaggregat på sin tvålitersdiesel blev […]

BMW:s fyrcylindriga dubbelturbodiesel erbjuds även i X1. Vi provkör och gläds åt körglädjen. Men är den rätt suv bland alla val?

BMW X1 23d: En dyrgrip

X1 med dubbelturbodiesel bjuder på mycket körglädje. (Notera att denna provkörning publicerades första gången i auto motor & sport nummer 6-2010.)

När BMW 2007 satte två istället för ett turboaggregat på sin tvålitersdiesel blev resultatet inte dumt alls. Vridmomentet ökade från 350 till 400 newtonmeter och effekten steg från 177 till 204 hästkrafter. Den varvade lite längre, hade ännu mer kraft i botten och fortfarande bra gasrespons – en kanonmotor.
Nu monteras denna maskin för första gången utanför 1-serien varpå top-of-the-line-dieseln i X1-serien uppstår: X1 xDrive 23d.

BMW X1 23d: En dyrgrip

Njurgaller och nedre fönsterkanter i matt aluminium betyder toppmodell. Denna kostar 558.900 kronor!

Det finns två sätt att se på denna toppmodell. Det ena är att jämföra med lillebror xDrive 20d. Du undrar då vad steget till toppdieseln vill säga.
Man kan säga att det hänger på om du tänkt välja en 20d med automatlåda eller inte. Det skiljer 41.000 kronor i grundpris. Det är mycket, men mer än hälften äts ändå upp om du tänkt välja till automatlåda. Den är standard i 23d och kostar 21.000 kronor till 20d. Vidare ingår läderratt (1.900 kr) och en exklusivare klädsel (1.600). Summerat tar BMW 16 500 extra för kraften under huven och alltså 611 kr/hk. Det är inte särskilt blodigt, faktiskt.

Den extra kraften doseras snyggt av xDrivesystemet som fungerar utmärkt på halt underlag. Slå ur antisladdsystemet till hälften och bilen verkar läsa dina tankar om hur du tänkt ta kurvorna – det här är kanonskoj vinterkompis, inte tu tal om det.
Samtidigt får du naturligtvis inget skönt motorljud – en dieselfyra är det alltjämt. Bensinsexan 28i är heller inte långt borta prismässigt, + 24.000 kr.
Då är vi inne på det andra betraktelsesättet. X1 xDrive 23d kostar snabbt över 400.000 kronor och många anser nog att det var andra egenskaper som kunde förbättras, inte körglädjen. Det går nämligen att få lyxig suvkänsla OCH utrymmmen för dessa pengar… Det är bara att se sig omkring.
Välj den bara om du har råd, 20d räcker rätt bra.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.