Den jäktade affärsmannen – eller kvinnan – kan med fördel sjunka ner i de handsydda, läderklädda stolarna i Brabus senaste modell: SV12 R. Den 6,3 liter stora V12-motorn levererar 750 hk och hela 1.350 Nm – tillräckligt för snabba transporter och en toppfart på 340 km/h.
Brabus har maserat fronten och tillverkat nya framskärmar på sin nya SV12 R – baserad på Mercedes S 600. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 340 km/h för att skona däcken. KLICKA FÖR STÖRRE
Nya SV12 R baseras på nyligen ansiktslyfta Mercedes S 600 men det är inte många skruvar eller komponenter som lämnas orörda när Brabus konverterar bilen. V12:an växer till exempel i storlek från 5,5 till 6,3 liter med hjälp av en ny vevaxel som förlänger slaglängden och de smidda kolvarna jobbar i uppborrade cylindrar. Topplocken portas och andningen förbättras också med hjälp av fyra nya kamaxlar.
Motortrimningen resulterar i hisnande höga effektsiffror. Toppeffekten anges till 750 hk vid 5.500 rpm och maxvridet 1.350 Nm (!) uppnås redan vid 2.100 rpm. För att skona den femstegade automatlådan är dock vridmomentet elektroniskt begränsat till 1.100 Nm. Även toppfarten är elektroniskt begränsad (på grund av däcken) men bör nog räcka till ändå för de flesta: 340 km/h. Sprinten 0 – 100 km/h klaras av på endast 4,0 sekunder och 200 km/h nås efter 11,9 sekunder.
Ett lågflygande kontor för den stressade affärsmannen – eller kvinnan – signerat Brabus. Fälgarna mäter in på 21 tum i diameter och gör att bilen nästan ser nätt ut på bild. KLICKA FÖR STÖRRE
Exteriört har Brabus gjort en hel del modifieringar på SV12 R, jämfört med en standard S 600. Fronten är ändrad och tester i vindtunnel visar att lyftkrafterna i fronten minskar, samtidigt som kylluften till motorn och bromsarna förbättras. Framskärmarna är helt nya och tillverkade i aluminium. Till detta läggs nya trösklar, en diskret bakvinge och sportavgassystem med fyra utblås.
Med den enorma effekten kommer förstås också ett behov av att få stopp på bilen och det sker med hjälp av 380×36 mm skivor fram som kramas av tolvkolvsok, samt 355×28 mm skivor bak med sexkolvsok. Stora bromsar kräver stora fälgar och fram sitter det 9,5×21 tums fälgar och bak 10,5×21 tum, skodda med Pirellis eller Yokohama däck som mäter 265/30ZR21 och 295/30ZR21. S-klass med kort hjulbas kan även utrustas med 22-tums fälgar.
Den mäktiga V12:an handbyggs av en person, från början till slut. Mässingsskylten längst upp på kåpan är ”underskriften” av motorbyggaren. KLICKA FÖR STÖRRE
Brabus businesspaket består av en laptopdator som dockas i ett speciellt fäste under hatthyllan, från bagageluckan. Datorn kan styras antingen från skärmen intill instrumentbrädan eller från baksätet, med trådlöst tangentbord. Med hjälp av USB-uttag går det att koppla till underhållning eller webbkamera för lågflygande videokonferenser. Till och med en skrivare finns installerad, i konsolen mellan bakstolarna.
För de med något mindre brådska på jobbet kan Brabus även erbjuda uppgraderingar för S 600 och S 65 AMG. T12-satsen ökar effekten till 580 hk och för AMG-modellen går det att plocka ut 715 hk med hjälp av T 65 S.



