Höjda räntor, slopad klimatbonus och hög inflation tajmade dåligt med Hedin bils planer att börja sälja kinesiska elbilar från BYD och Hongq i Sverige. Plötsligt gick det inte längre att hålla attraktiva leasingpriser och privatmarknaden nästan försvann.
Nu har Hedin bil tagit nya tag. Leasingpriset på lilla BYD Atto 3 har pressats ned till lockande 2 995 kr/mån och fläskiga Hongqi E-HS9 har fått en 300 000 kronor mindre prislapp. Det första tricket fungerade åtminstone och i juli blev Atto 3 Sveriges mest registrerade elbil med 721 exemplar.
Hedin bil är även generalagent för MG och har även lyckats pressa ner leasingpriset på lilla MG4 till 2 995 kr/mån.
För att även få snurr på försäljningen av sjusitsiga BYD Tang med 509 hästkrafter ger Hedin bil en saftig rabatt på bilen. Istället för 833 000 kronor säljs bilen nu för 599 900 kronor, uppger Elbilen.