Hoppa till innehåll

Cheva Spark: Billig minibil

Vi har provkört nya Chevrolet Spark. En bra stadsbil för under 100.000 kronor – rymlig och billig, men utan körglädje. Björn Bergman gillar utrymmena och designen hos Chevrolet Spark, men han tycker motorn känns tunn, och den kräver växlingsarbete om man ska hänga med i snabb storstadstrafik. Hur är första inrycket?Björn Bergman: Intrycket är i […]

Vi har provkört nya Chevrolet Spark. En bra stadsbil för under 100.000 kronor – rymlig och billig, men utan körglädje.

Cheva Spark: Billig minibil

Björn Bergman gillar utrymmena och designen hos Chevrolet Spark, men han tycker motorn känns tunn, och den kräver växlingsarbete om man ska hänga med i snabb storstadstrafik.

Hur är första inrycket?
Björn Bergman: Intrycket är i stort sett positivt. Den är liten, Chevrolet kallar den minibil eftersom den är ett snäpp mindre än exempelvis småbilarna Polo och Fiesta. Den är snygg och tuff att titta på, designen har man lyckats riktigt bra med. Även invändigt är den lyckad, snygg med bra ergonomi.

Hur är den att köra?
BB: Den går ganska tyst faktiskt. Även om asfalten är bättre här än i Sverige, så har de gjort ett bra jobb med att dämpa vägljudet. Och den är inte sidvindkänslig – det blåser halv storm här nere, men den går stabilt ändå.
Svagheten är motorn, som känns väldigt klen. Den är fyrcylindrig till skillnad från flera andra minibilar som är trecylindriga, och finns med 1,0 alternativt 1,2 liters cylindervolym. Jag kör den större motorn som ger 81 hästar, men även den upplevs som svag, eftersom vridmomentet är litet och har toppen vid 4.600 varv. Den kräver alltså höga varvtal för att orka, och därmed är den inte är särskilt vilsam att köra. Visst hänger man med i stadstrafiken, men man måste gasa ganska mycket. Tyvärr kan man inte tala om körglädje, men bilen passar bra i stadskörning. Den går ganska snålt, 5,1 l/100 km anges för båda motorerna officiellt, och bägge varianterna kvalar in som miljöbilar, med ett koldioxidutsläpp på 119 g/km.
Styrningen är märkligt nog inte elektrisk utan hydraulisk, men styrkänslan är ganska död. Elservo kommer dock att införas senare, för att spara ytterligare bränsle.

Cheva Spark: Billig minibil

Chevrolet Spark kommer i tre utrustningsgrader, varav två med enlitersmotor och den lyxigaste med 1,2-litersmotor på 81 hästkrafter.

Summa summarum…
BB: Spark är en riktigt rymlig bil för fyra vuxna. Benutrymmet i baksätet är överraskande bra, liksom takhöjden. Men tre vuxna bak är inte att rekommendera, även om bilen officiellt faktiskt är godkänd för fem personer. Den är för smal för att det ska vara bekvämt. Bagageutrymmet är väldigt litet, enligt VDA bara 170 liter. Men fäller man baksätet kan man lasta 568 liter, och det är riktigt generöst för en semesterpackning för två personer.
Jag tycker som sagt att detta är en riktigt bra stadsbil. Växellådan är behaglig att jobba med och utrustningen är bra. Alla versioner i Sverige har ESP (antisladd), men det är inte standard på alla marknader i Europa, vilket var anledningen till att Spark fick fyra och inte fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest.
Min huvudsakliga invändning mot Chevrolets ersättare till Matiz är alltså motorns kraft och karaktär. Man får acceptera att man inte kan ställa några som helst krav på körglädje.

Cheva Spark: Billig minibil

Chevrolets designteam, som kommer från USA, Europa och Sydkorea, har lyckats väldigt bra med Sparks utseende tycker vår utsände.

När kommer den, och vad kommer den att kosta?
BB: Spark börjar säljas under andra kvartalet 2010, tidigast i början av april.
Basmodellen med enlitersmotor på 68 hästkrafter kostar 92.000 kronor. Övriga uppgifter finns i faktarutan här nedanför. Värt att notera är att samtliga versioner, även basutförandet för 92.000 kronor, har abs-bromsar, antisladd- och antispinnsystem, krockkuddar plus sidokrockkuddar samt även krockgardin i taket.

Cheva Spark: Billig minibil

Även invändigt är Spark ungdomligt snygg, med en motorcykelinspirerad instrumentenhet framför ratten som också följer med när ratten justeras upp/ned. Reglagen är blåbelysta och både lättförståeliga och greppvänliga.

• Mer fakta och bilden hittar du här!

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.