
Den femte generationen Camaro Coupé började säljas 2009 och Camaro Cabriolet följde efter 2010. Nu stundar nya modeller till hösten och inför årsmodell 2014 har Chevrolet gjort en mängd uppgraderingar i ett ”ansiktslyft” av Camaro.
Camaro Coupé facelift fick vi se premiärvisad i New York i våras, tillsammans med Camaro Z/28, och till Frankfurtsalongen är det nu dags att visa upp Camaro Convertible.
Att Chevrolet väljer en europeisk bilsalong för premiärvisningen visar hur viktig denna region är för Camaroförsäljningen. Det märks även här i Sverige där Chevrolet Camaro under 2012 var den mest sålda sportbilen med 179 exemplar, fler än till exempel Porsche 911 (154 bilar) och Toyota GT 86 (149 bilar).
Som väntat är det inga skillnader för Camaro Convertible, jämfört med den uppdaterade coupémodellen. Huvudstrålkastarna består av en enhet, grillen upptill har smalnats av och luftintaget i den nedre delen av fronten har breddats. Motorhuven är ny och sägs nu bidra till att släppa ut mer värme och även styra luftflödet bättre över vindrutan.
Baktill noterar vi att bakluckan fått ett litet annorlunda utförande och att de klassiska, dubbla bakljusen nu övergått till en bredare design, tillsammans med diffusorn nedtill.
I Europa är det 6,2-liters V8-motor som gäller för Chevrolet Camaro, med manuell låda ger den 432 hk och med automat är toppeffekten nedjusterad till 405 hk. De som väljer automatlåda får även cylinderdeaktivering, vilket spar bränsle vid lägre effektuttag. 0-100 km/h går på 5,2 sekunder med Camaro Coupé, Cabriolet behöver 5,4 sekunder för samma distans.

Andra uppdateringar på Camaro inför årsmodell 2014 är en ny ”heads-up display” som visar information i vindrutan, i flera färger dessutom. En sjutums pekskärm tillkommer och tillsammans med navigation (tillval) får man kartor över hela Europa.
I paketet ingår också ”Chevrolet MyLink” som är en avancerad multimediamaskin som går att koppla till mp3-spelare, smartphones, med mera via USB-uttag eller blåtand. Textmeddelande i telefonen går att få uppläst, påstår Chevrolet, och vi väntar med ett omdöme kring detta tills att vi fått testa Camaro. I Chevrolets MyLink finns även möjligheten att välja till olika ”appar”, på liknande sätt som i smartphones och läsplattor.
En start bidragande orsak till att Camaro är så populär i Sverige är förstås prislappen. Jämfört med sina konkurrenter i samma prestandaklass är Camaro prisvärd, en välutrustad Coupé årsmodell 2014 med manuell låda kostar från 387.000 kronor och Camaro Convertible med automatlåda börjar vid 455.000 kronor.
