
Lilla crossoverklassen växer enormt mycket och PSA-koncernen vill förstås vara med. Mitsubishi ASX utför basen för Citroën C4 Aircross och Peugeot 4008. Än så länge är det osäkert och Peugeoten dyker upp i Sverige, men C4 Aircross börjar säljas i slutet av augusti. En av de tuffaste konkurrenterna blir antagligen Ford Kuga som också premiärvisas i Genève.
Första intrycket är att exteriören absolut känns som en Citroën. Spåren från Mitsubishi ASX är svåra att hitta – istället finns det gott om detaljer från Citroëns övriga modeller, som stående led-strålkastare och bakparti från ”vanliga” C4. Här känns det som att designteamet verkligen ansträngt sig, och inte bara klistrat ett Citroënmärke på en ASX.
På insidan finns däremot nästan inga Citroëndetaljer alls. Navigationssystem och instrument hämtas direkt från ASX och känns ganska billiga. Växellådan är godkänd men lite sladdrig. Materialvalen är okej – det känns tåligt och bruksigt snarare än exklusivt och tungt. Antingen tog fantasin eller pengarna slut när interiören skulle designas – kanske båda. En varning måste dock utfärdas för glastaket som stjäl mycket takhöjd: personer över 175 centimeter har tyvärr inte i baksätet att göra.
Storsäljaren i Sverige lär bli PSA-koncernens dieselmotor på 115 hästar som blir miljöklassad med 119 gram per kilometer (4,6 l/100 km). En version med fyrhjulsdrift finns också, med utsläpp på under 130 gram, alltså en väldigt liten skillnad i förbrukning, men miljöklassningen försvinner. Ett snäpp upp finns en 1,8-litersdiesel på 150 hästar och 147 gram (5,6 l/100 km). Prislistan är inte klar utan dyker upp strax före lanseringen i höst.