Bilkoncernen PSA består inte längre av två bilmärken – Peugeot och Citroën – utan av tre, senaste tillägget är ”DS”. Anledningen till att PSA brutit ut DS från Citroën är att varumärket fått en fantastisk respons i Kina. DS-modellerna förknippas med ”fransk lyx” och alla de klassiska varumärken som kineserna så hett åtrår (och så glatt kopierar).
På Parissalongen i början av oktober ska vi få se konceptbilen Citroën Divine DS Concept presenteras för publik och den är tänkt som en testballong. Citroën vill visa nästa steg i utvecklingen av ”avant garde design” och betonar att Divine DS inte främst ska tolkas som en framtida seriemodell utan snarare är ett exempel på formspråk för varumärket. Framför allt fronten ser seriemässig ut och skulle inte vara svår att överföra till verkligheten.
Mest iögonfallande är kanske frånvaron av en bakruta. Det är ingen ”gimmick” utan Citroën anser att modern kamerateknik och parkeringssensorer hjälper föraren på ett bättre sätt än att titta ut genom en glasruta. Att skippa bakrutan sparar både vikt och kostnader.
I inredningen har man däremot inte sparat på några kostnader utan här är det fransk lyx i överflöd. Citroën har valt att samarbeta med Swarovski Crystal och franska brodyrföretaget Maison Lesage (som är en del av Chanel).
Så många tekniska detaljer om Divine DS Concept bjuder inte Citroën på. Men vi får i alla fall reda på att konceptbilen har framhjulsdrift och en motor på 270 hk, vilket får oss att anta att det är turbomotorn på 1,6 liter som används.
Missa inte:
Citroën DS 5LS R – specialmodell för Kina