De tre viktigaste tekniktrenderna
Detta ska PSA fokusera på under de kommande åren.
1. Sänka koldioxidutsläppen.
2. Den uppkopplade bilen.
3. Autonom bilkörning – bilen som kör själva, kommer 2020.
”Samtliga konkurrenter jobbar med dessa frågor och vi vill också vara med”, säger Carlos Tavares.
Peugeot och Citroën har haft tunga motgångar på den europeiska bilmarknaden, men koncernchefen Carlos Tavares har en ambitiös plan på hur PSA ska vända förlust till vinst.
Planen innefattar bland annat att minska på antalet modeller, säger Carlos Tavares i en intervju med tyska auto motor und sport. Därmed gör PSA tvärt emot exempelvis Mercedes, som istället väljer att öka antalet nischmodeller. Det är också viktigt att inte haka på rabattkriget ute i Europa, vilket minskar marginalerna.
”För att klara omställningen måste vi göra tre saker: minska de fasta kostnaderna, förbättra prisnivåerna och sedan sänka de variabla kostnaderna. Vi måste bli effektivare. Det gäller på alla områden: hur vi använder vår personal, var vi koncentrerar vår utveckling och hur vi investerar.”
PSA måste bygga bilar som passar över hela världen, enligt Carlos Tavares – precis som Ford gjort med konceptet ”One Ford”, där alla modeller ska gå att sälja världen över.
”Eftersom vi ser oss själva som en global biltillverkare är det viktigt att vi utvecklar enhetliga bilar. Det betyder att vi inte kan tillverka specifika modeller för enstaka länder, utan fokuserar på globala koncept som med liten ansträngning kan anpassas till olika regioner. Det är också därför vi bestämt oss för att minska på antalet modeller.”
Läs också: Mercedeschefen: ”Vi ska ha minst en suv i varje segment”

PSA ska fokusera på de bilklasser som ökar och som har stor vinstmarginal – i klartext borde det innebära suv- och crossovermodeller.
Att stänga fabiker som inte utnyttjas maximalt är nödvändigt för Peugeot och Citroën, men det är ett extremt känsligt ämne. Många arbetstillfällen står på spel. Enligt Carlos Tavares ska inga fabriker stängas före 2016.
• Kommer ni klara de nya utsläppskraven på 95 gram koldioxid per kilometer?
”Ja, med några små åtgärder som fortfarande inte finns i serieproduktion. Men de här gränserna kommer vi kunna nå ganska enkelt eftersom vi redan säljer el- och hybridbilar.”
Text: Stefan Cerchez, auto motor und sport