Hoppa till innehåll

Citroën C3 släpper in rymden i kupén

Med högt uppdragen vindruta vill Citroën dra uppmärksamheten till nya generationen av C3. Nästa år kommer bilen till Sverige och då erbjuds bland annat en dieselmotor som bara släpper ut 99 g/km i CO2-utsläpp. Men det blir fler spännande motoralternativ, avslöjar Citroën. Har vi förstått Citroen rätt är den högt uppdragna vindrutan ingen gimmick eller […]

Med högt uppdragen vindruta vill Citroën dra uppmärksamheten till nya generationen av C3. Nästa år kommer bilen till Sverige och då erbjuds bland annat en dieselmotor som bara släpper ut 99 g/km i CO2-utsläpp. Men det blir fler spännande motoralternativ, avslöjar Citroën.

Citroën C3 släpper in rymden i kupén

Har vi förstått Citroen rätt är den högt uppdragna vindrutan ingen gimmick eller tillval – utan standard på alla nya C3. Bilen börjar säljas i Frankrike i november och kommer till Sverige i början på nästa år. KLICKA FÖR STÖRRE

Med två miljoner sålda bilar är Citroën nu på väg att kratta manegen för en ny generation av C3. För en dryg månad sedan kunde vi visa den första bilden av nya C3 men nu får vi fler smakprov och mer fakta om den bil som väntas till Sverige i början på nästa år.

Mest iögonfallande är förstås den stora och högt uppdragna vindrutan på nya C3. Citroën kallar den nya designen och rutan för ”Visiodrive”, och nog är det något visionärt som börjar ta form hos Citroën med nya tuffingen DS3 och lilla familjebussen Picasso. Nya C3 ansluter till formspråket och är inte alls lika tvålkoppsrundad och neutral som sin ersättare. Att vara allt för djärv kan dock bli ett skott i foten och det är mer än en biltillverkare som fått ångra att man tagit ut svängarna allt för mycket.

Citroën C3 släpper in rymden i kupén

Med en längd på strax under fyra meter kastar sig nya C3 in i ett getingbo, med bland annat nya VW Polo som en huvudkonkurrent. Men Citroen laddar med större teknikinnehåll och en bättre kvalitetskänsla – och snåla motorer, dessutom. KLICKA FÖR STÖRRE

Tekniskt bör däremot inte C3 bli svårsmält på något sätt, då den delar plattform med koncernkollegan Peugeots 207:a. Det innebär lite extra längd, jämfört med föregångaren, och nya C3 mäter in på 394 centimeter – cirka 15 centimeter kortare än nya Picasso (med samma teknik och plattform) – vilket är nio centimeter extra. C3 är 171 centimeter bred (fyra centimeter bredare), får samma höjd på 151 centimeter och även bagageutrymmet får samma mått: 300 liter.

Vändcirkeln anges till 10,2 meter och Citroën påpekar nogsamt att extra mycket tid har spenderats i vindtunneln, nya C3 har ett Cd-värde på 0,30 och sparar därmed bränsle genom lågt luftmotstånd. Med hjälp av höghållfast stål har cirka 50 kilo sparats och det innebär att C3 stannar på ungefär samma siffror som sin föregångare, trots att den vuxit något.

Citroën C3 släpper in rymden i kupén

Snacka om volym! Den högt uppdragna vindrutan bidrar till en unik volymupplevelse i den 394 centimeter långa bilen. Men räcker solskydden för att skugga tillräckligt mycket? KLICKA FÖR STÖRRE

Drivlinorna är välbekanta inom koncernen – med bland annat 1,4 HDi och 1,6 HDi dieslar – men rymmer ändå en del nyheter. Snålast vid introduktionen blir HDi 90 som inte ska släppa ut mer än 99 g/km koldioxid, vilket gör att nya C3 blir Citroëns första modell som klättrar under 100-strecket. Det stannar dock inte där, för när Citroën inför sin Start & Stop teknik under 2011 ska förbrukningen och utsläppet på samma motor sjunka till endast 90 g/km.

Samma år – 2011 – ska Citroën C3 erbjudas med den helt nya, trecylindriga bensinmotorn som utvecklats av PSA-koncernen. De motorerna är man ännu så länge förtegna om men kan utlova låg förbrukning och koldioxidutsläpp under 100-strecket. Enligt Citroën har man målsättningen att fintrimma samtliga motorer så att inget av de motoralternativ som ska erbjudas ger ett CO2-utsläpp på över 140 g/km. Ordet ”hybrid” används inte någonstans i pressreleasen men eftersom tekniken finns inom koncernen och snart debuterar hos Peugeot är det kanske inte otänkbart att även C3 får ett sådant alternativ.

Citroën C3 släpper in rymden i kupén

Bättre materialval, snyggare design och en högre upplevd kvalitetskänsla ska hjälpa nya C3 i konkurrensen. Bilder är ju bara bilder, men nog sjutton ser det ut som om Citroen tagit ett rejält kliv jämfört med föregångaren? KLICKA FÖR STÖRRE

Invändigt ska det också bli ett lyft för C3, som hittills inte direkt rosat sina två miljoner bilägare med någon speciellt hög kvalitetskänsla. Interiören blir mindre ”plastig” och ska få exklusivare material. Ljuddämpningen har förbättrats väsentligt, lovar Citroën, och modellen får även en inbyggd ”luktförbättrare” (som C4 Picasso, gissar vi). Sittpositionen har höjts något och fram ska det finnas åtta centimeter extra för benen, baksätespassagerarna får nöja sig med två extra centimeter. Tekniknivån höjs med USB- och iPod-uttag, blåtandskoppling för mobilen och flera påkostade ljudanläggningar som tillval. Även Citroëns navigering ska erbjudas i C3:an.

Nuvarande C3 har vi körmässigt upplevt som en ganska storvuxen bil i sitt segment. Den känslan har förstärkts, lovar Citroën och trots att C3:an delar teknik med Peugeot 207 är det många detaljer och inställningar som skiljer dem åt. C3:an är optimerad för bra rullkomfort och god väghållning med mindre krängning än förut.

Citroën C3 släpper in rymden i kupén

Citroën C3 släpper in rymden i kupén

Citroën C3 släpper in rymden i kupén

Citroën C3 släpper in rymden i kupén

Citroën C3 släpper in rymden i kupén

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.