Amerikanska Consumer Reports är en stor, mäktig och väl ansedd konsumenttidning. Dessutom med långa anor, ända sedan 1936 har man testat olika produkter. Varje år gör Consumer Reports en jättelik läsarundersökning för att ta reda på hur nöjda bilarägarna är och där kan man hitta massor av intressanta uppgifter, till exempel att amerikanska bilar inte är så bra…
Eftersom bilar är en så dyrbar utgift för läsarna är biltesterna en viktig del av tidningen och vi har berättat om flera av dessa. Som när Consumer Reports hyllade Tesla Model S som den bästa bilen någonsin, samtidigt som man sågade Mercedes CLA.
Nu har stunden kommit för vår svenska stolthet Volvo XC90 att nagelfaras av Consumer Reports. Det är journalisten Mike Quincy som ger en bakgrund och berättar att XC90 verkligen är en helt ny bil, ritad på ett vitt papper. Något som sällan är fallet annars.
Mike Quincy berömmer inredningskvaliteten och pekskärmen, liksom den sköna luftfjädringen. Men han är också lite fundersam för den fyrcylindriga motorn, är det verkligen vad konsumenterna vill ha när de letar efter en ”lyxsuv”?
Vi har ju testat XC90 mot sina närmaste konkurrenter, som exempelvis BMW X5 och Audi Q7, och kan till viss del förstå Mike Quincy. Sexcylindriga motorer låter bättre och blir inte lika ljudmässigt ansträngda, men vad tycker ni läsare? Kan Volvo XC90 träffa rätt hos sina amerikanska kunder eller blir det för fjuttigt med enbart fyrcylindrigt?
Missa inte denna läsning:
Se lyxsuvarna dundra in i krockdockan – misslyckas i autobromstestet