Vad är ni?
Vi är på Cupras eventcenter i Barcelona och spanar in den kommande, och ännu hemliga, kompaktbilen Cupra Raval.
Vad vet ni så här långt?
Det vi vet är att den bygger på MEB+-plattformen, alltså en vidareutveckling av MEB, och innebär bland annat längre räckvidd och förbättrad batteriteknik.

Vad har vi att förvänta oss i Sverige?
Det som är mest spännande här måste vara priset, som börjar på 26 000 euro. Modellen kommer att erbjudas i tre versioner, varav den vi har fått provköra är värstingen VZ Extreme.
Hur är den att köra?
Det här är en förproduktionsprototyp och är alltså fortsatt under utvecklingen, ska tilläggas. Inredningen har täckts och vi hade dessutom en av Cupra-utvecklarna med oss i passagerarsätet för att se till att vi skötte oss! Men den initiala känslan är väldigt positiv. Den är kompakt, rapp, väldigt bekväm och bjuder på några instressanta detaljer när det kommer till bilens olika körlägen. Överlag är den väldigt balanserad och ratten ger en riktigt sportig känsla.
Hade du någon feedback att ge till utvecklarna?
Det enda jag kom att tänka på inledningsvis var att de skulle kunna höja ljudnivån i Cupra-körläget, så att man verkligen ”upplever” den djupa basen i baken. Det förstärker intrycket av att det är en sportbil. Ingenjören tycks gilla idén, men om det är något som vi märker av när Raval lanseras i vår återstår att se.

Några specifikationer att dela?
Den är framhjulsdriven, vilket inte presenterar några problem i vår mening. Effekten här är 166 kW, alltså cirka 226 hk. Vridmomentet ligger på 290 Nm och räckvidden omkring 400 WLTP-kilometer. Utöver VZ Extreme kommer Dynamic Plus med en WLTP-räckvidd på 450 km samt den något enklare Dynamic, också med en WLTP-räckvidd på 450 km.