Polestar 4 blir ett mindre komplement till den stora suven Polestar 3. Enligt Polestar blir det en ”SUV-coupé”, det vill säga en högbyggd bil med sportigt sluttande bakruta – en lösning som bättre aerodynamik och därmed lägre förbrukning än en mer lådformad kaross.
– Vi omvärderade hela designen för att skapa en ny typ av SUV-coupé, säger Polestars vd Thomas Ingenlath.
Det är mer korrekt att kalla Polestar 4 för en crossover då bilen varken får särskilt stor markfrigång eller blir så anmärkningsvärt hög.

Polestar 4 utvecklas parallellt med Volvo EX30, som också är en mindre crossover. De kommer att dela mycket teknik och båda bygger på Geelys nya SEA2-plattform som även används för Smart #1.
Polestar 4 uppges blir företagets snabbaste produktionsbil hittills. Det innebär en officiell 0-100 km/h-tid under 4,2 sekunder, vilket Polestar 1 klarar av.
Priserna för Polestar 4 ska börja på 55 000 euro, enligt vd Ingenlath. Bilen lanseras fullt ut på bilsalongen i Shanghai, Kina, den 18 april.