Tesla har valt att bygga sitt självkörande system baserat på kameror som är placerade runt om bilen. Andra tillverkare menar att flera olika tekniker måste samverka för att ge full säkerhet. Därför använder Volvo och Polestar med flera även lidar-teknik.
En lidar kan enkelt beskrivas som en radar som använder ljus istället för ljud.
Den stora skillnaden mellan kameror och lidar är att kameror ger en tvådimensionell bild av verkligheten, medan lidar ger en tredimensionell uppfattning om omvärlden. Därför kan lidar användas för att mäta både avstånd till objekt och dess storlek. Många avancerade telefoner har lidar för att kunna göra sådana mätningar.
Ville testa om Tesla klarar sig utan lidar
Tesla menar att deras kameror är tillräckliga för att ge säker självkörande förmåga. Detta bestämde sig youtubestjärnan och tidigare Nasa-ingenjören Mark Rober för att testa.
Därför gjorde han en vägg som liknande omgivningen, men som vi människor lätt kan se är en vägg på grund av små avslöjande detaljer.
Mark Rober tog en Tesla och jämförde med en Lexus med lidar.

Tyvärr fick Mark Rober sina föraningar besannade. Teslan rände rakt in i väggen medan Lexusen stannade på säkert avstånd. Förklaringen är att Lexusen enkelt kunde upptäcka hindret med sin lidar.

I efterhand har Mark Rober anklagats för att köra utan Teslas självkörande system Autopilot.
Han har därför publicerat råmaterial från sina kameror som visar att Autopilot-systemet avaktiveras av bilen själv mindre än en sekund före kraschen mot väggen.
Mark Rober har ingen bestämd uppfattning om varför Autopilot-systemet slås av 17 bildrutor före krocken, men påpekar att han varken rörde gas eller broms.
Läs även: BMW: Lidar ett måste för självkörande bilar på nivå 3