General Motors-koncernen hade en imponerande marknadsandel på över 50 procent under 1960-talet, men sedan dess har mycket hänt. 2007 hade marknadsandelen minskat till 23,5 procent – den lägsta sedan 1925.
Längs vägen har GM gjort en hel del felsatsningar och pinsamma misstag, som några av cheferna beskriver i jubileumsutgåvan 100 years of General Motors som gavs ut 2008 av Automotive News.
Du som läst våra artiklar om Pontiac Aztek vet att den är en av GM:s kanske mest monumentala floppar någonsin. Men här har vi fokuserat på några andra modeller som du kanske inte kände till.
Läs också: Därför blev Pontiac Aztek så ful: ”Skulle inte hända idag”
Läs också: Pontiac Aztek – så skapades världens fulaste bil

Chefen lät sig övertygas
GMC Envoy XUV skulle bli en riktig försäljningssuccé, hoppades GM. Men det visade sig snabbt att de tilltänkta köparna inte precis slogs om bilarna. Bara 13.000 exemplar såldes, med enorma rabatter.
Bob Lutz säger att han lät sig själv övertygas om att ge grönt ljus för bilen ”mot sin egen instinkt”.

Eldiga känslor
Pontiac Fiero debuterade 1983 men snart upptäcktes det att bilen inte höll måttet kvalitetsmässigt. Motorn riskerade att börja brinna och det torpederade försäljningssiffrorna.

Badkaret
Ungefär samtidigt som allt fler amerikanska bilköpare gick över till små, bränslesnåla och framhjulsdrivna modeller, valde GM att lansera den enorma och bakhjulsdrivna Caprice. Designmässigt beskrevs bilen som ett ”badkar”. Det var först med sportmodellen Impala SS några år senare som Caprice blev en hit.

Grotesk familjebuss
Under det sena 1990-talet och tidiga 2000-talet hade GM hemliga planer på en stor crossover-familjebuss med plats för sju passagerare. Anledningen var att GM-cheferna var fullständigt skräckslagna med framgångarna som konkurrenten Dodge hade med Durango.
Men Bob Lutz, som 2001 gjorde comeback hos GM satte stopp på projektet. Han beskrev bilen som ”fullständigt grotesk”.

Värd att glömmas bort
Cadillac Cimarron här var inte mycket mer än en billig Chevrolet Cavalier med ett annat märke i fronten och dubbla prislappen. Men det ville inte GM kännas vid.
Den största anledningen till att Cadillac Cimarron blev en så enorm flopp var marknadsföringen, som beskrev bilen som ”något helt nytt”. Den kallades till och med ”Cimarron by Cadillac”. Återförsäljarna förbjöds att beskriva bilen som en Cadillac – det var en Cimarron!
Första året lyckades GM bara sälja en tredjedel av budgeten. Manuell låda och fyrcylindrig motor passade helt enkelt inte Cadillacköparna och kvaliteten var usel.
Spöket av Cadillac Cimarron levde kvar länge. John Howell, som tidigare var produktchef på Cadillac, satte upp en bild på floppbilen på sitt kontor med texten ”Så att vi inte glömmer”.
Läs också: Bob Lutz: ”Detroit föll samman därför att…”
Läs också: Bob Lutz: ”Jag har alltid velat sälja Saab”