Defender tar ett ovanligt steg när märket gör sig redo för Dakar 2026 med en bil som i grunden är misstänkt lik något du faktiskt kan köpa i Sverige. Nya Dakar D7X-R bygger nämligen vidare på samma kaross, drivlina och dubbelturbo-V8 som sitter i Defender OCTA.
Det gör satsningen till en av de mest uppseendeväckande i årets rallyraidsnack, eftersom den nya ”stock”-klassen kräver att stora delar av bilen lämnas orörda. Därför står en nästan vanlig OCTA plötsligt på startlinjen till världens jobbigaste ökenlopp.
Läs också: Vår provkörning av Defender OCTA

Hårdare chassi och brutal kylning för ökenslitet
Defender Rally har förstås skruvat upp hårdvaran där reglementet tillåter det. Spårvidden är bredare, markfrigången högre och fjädringen är utvecklad tillsammans med Bilstein för att tåla de brutala slagen i Dakars sanddyner.
Ovanpå det sitter ett förstärkt kylsystem som ska hantera både ökenhetta och den stora bränsletanken på 550 liter, en lösning som behövs för de riktigt långa specialsträckorna.
Interiören är omgjord till ren tävlingsmiljö med säkerhetsbur, flera skärmar, specialinstrumentering och en förarmiljö anpassad för två veckors konstant prövning.

Bakom ratten hittar vi tunga namn. Stéphane Peterhansel, Sara Price och Rokas Baciuška kör varsin D7X-R och går in i Dakar med över 6 000 testkilometer bakom sig.
Teamchef Ian James beskriver bilen som den tuffaste Defender som byggts, och målet är tydligt. Defender ska visa att serien faktiskt håller för verkligheten. Premiären sker den 3 januari i Saudiarabien när Dakar 2026 drar igång.
Läs också: Audi vinner Dakarrallyt med eldrift