Hoppa till innehåll

Direkt: Första provturen i nya BMW M4

Äntligen får vi en första provtur i nya BMW M4. Det har ryktats om en sexa med dubbla turbo – och nu vet vi att det stämmer och hur mycket effekt den ger. ”Folk är förväntansfulla”, säger Thomas Berggren.

Direkt: Första provturen i nya BMW M4
Thomas Berggren befinner sig på ett gammalt militärflygfält fem mil nordost om München. Det finns gott om plats att sladda runt på. ”Solen skiner, det är 20 grader varmt och folk är uppspelta och förväntansfulla!”, säger han.
Direkt: Första provturen i nya BMW M4
20-tumsfälgar med Michelin Pilot Super Sport-däck.

Nu börjar det närma sig premiär för BMW M4, den efterlängtade ersättaren till dagens M3. Det dröjer ytterligare några månader innan vi får provköra nyheten, men Thomas Berggren befinner sig just nu i Tyskland för att följa med på en provtur i nya M4. Eventet kallas BMW Technology Days och här ska tillverkaren avslöja de tekniska specifikationerna för nya M3 och M4. En sak som BMW redde ut direkt är att bilarna får sexväxlad manuell låda som standard, sjustegad dubbelkopplingslåda blir tillval.

• Vad är nytt jämfört med föregångaren?

”BMW M4 ska väga 100 kilo mindre än gamla M3 och den får ingen V8. Istället hamnar en rak, sexcylindrig motor på 3,0 liter med dubbla turboaggregat under huven. BMW har varit lite svävande angående toppeffekten men vi har förstått att den ligger kring 430 hästar vid 7.500 rpm och vridmomentet sägs vara en bra bit över 500 Nm. Tack vare turboladdningen blir motorn väsentligt starkare på lägre varvtal, vilket ska ge snabbare acceleration. Vi kan förvänta oss att 0–100 km/h ska gå på runt 4,5 sekunder. Toppfarten är som alltid reglerad till 250 km/h.”

• Vad ser du fram emot mest?

”Jag vill undersöka hur drivlinan ser ut, hur kan man få ut så mycket effekt ur en 3,0-literssexa utan att det kostar en massa sås? Vad har BMW gjort för att kunna skala bort 100 kilo? Och framför allt – hur låter den? Jag är hoppfull på den punkten.”

• Något annat du kan avslöja?

”De här bilarna står på 20-tumshjul men jag tror 19 tum blir standard. De har inga kolfiberbromsar men det ryktas om att det ska finnas som tillval. Bilarna är fortfarande maskerade, det är förseriebilar. BMW M4 börjar produceras om två–tre månader. BMW pratar mest om M4, men det står faktiskt också en M3 Sedan och väntar på parkeringen.”

Läs mer om tekniken i BMW M4 i nummer 22/2013 av auto motor & sport. Finns i butiken den 17 oktober.

Läs också: BMW M4 skippar manuell låda – eller?
Läs också: BMW M4 Concept – officiell med bilder och film

Direkt: Första provturen i nya BMW M4
Missa inte vårt stora bildgalleri från BMW ”Tech Days” för M4 och M3. Vi har samlat 44 stycken högupplösta foton med alla tekniska detaljer. Klicka på bilden ovan för att hoppa direkt till bildgalleriet.
Direkt: Första provturen i nya BMW M4
BMW håller kvar vid receptet på fyra avgasutblås.

”Den går som ett skott!”


Uppdatering tisdag 24/9:
Thomas Berggren har nu fått en provtur i nya BMW M3 Sedan tillsammans med racingföraren Claudia Hürtgen.

”Det här med att åka i passagerarstolen är ju inte riktigt min grej, även om det är Claudia Hürtgen som kör, och hon kör hårt! Men det var förstås en ära att åka med henne.”

• Hur känns BMW M3 nu när du fått en provtur?

”Detta är ett tekniskt underverk. Den har en rasande trevlig 3,0-literssexa med två små turboaggregat. Den går som ett skott, naturligtvis.”

”BMW M3 och M4 har en fantastiskt smart funktion för att hålla turbotrycket uppe. På så sätt blir det ingen turbofördröjning när man går på gasen igen. Exakt hur det fungerar berättar jag mer om i nummer 22 av auto motor & sport.”

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.