Nu avslutas produktionen av Dodge Viper och det sker med 50 specialbilar som får det passande namnet ”Final Edition”. Därmed är en epok till ända som började 1992 på initiativ av en viss Bob Lutz och legenden Carroll Shelby.
I början på sommaren byggs de sista 50 Dodge Viper i ett speciellt utförande som kallas ”Final Edition”. Sen är det definitivt slut för Viper – eller kan vi hoppas på en modernare fortsättning om några år? KLICKA FÖR STÖRRE
Chryslers finansiella problem och ägarbyten har skakat om företaget rejält. Omstruktureringen har också påverkat modellutbudet och redan under sommaren 2008 började Chrysler leta efter en ny ägare till varumärket Viper.
Utvecklingen av den femte generationen Dodge Viper (kodnamn ZC-D27, som skulle ersätta nuvarande modell), hade pågått ett år men Chryslers ledning insåg att alla ingenjörer måste koncentrera sig på att utveckla volymmodeller. ”Lekstugan” Viper var något som man helt enkelt inte hade råd att unna sig längre. Projektet avslutades men jakten på en ny ägare skulle visa sig bli svårare än man trott, speciellt då finanskrisen slog till med full kraft hösten 2008.
Någon försäljning av varumärket Viper blev inte av och vad Chrysler och nya koncernledningen, med Fiat-chefen Sergio Marchionne i spetsen, egentligen tänkt sig vet vi inte. Det har viskats om en ny sportbil som ska lanseras 2012 (eventuellt med teknisk hjälp från Ferrari/Maserati) men om den blir av – och får heta Viper – är ännu inte bekräftat officiellt. Mer om Chryslers framtid på den här länken.
I januari 2005 premiärvisas Chrysler Firepower Grand Tourer i Detroit, en liten föraning om nästa generation Viper och ett sätt att testa publikens reaktion. Men någon femte generation Viper blev det inte, projektet lades ner sommaren 2008. KLICKA FÖR STÖRRE
Den fjärde och (som det ser ut nu) sista generationen av Dodge Viper slutar att byggas i början av sommaren. De 50 sista bilarna blir ”Viper SRT10 Final Edition” och fördelas på 20 stycken Coupe, 18 Roadster och 12 ACR:s. Tekniskt är de likartade med föregående modeller men utmärks med en speciell, ljust grafitgrå metalliclack med ett svart dekorfält på motorhuven. Den svarta inredningen har röda sömmar i skinnklädseln, speciella mattor och några andra unika detaljer för ”Final Edition”.
Samtliga bilar blir numrerade och vi kan ju bara ana oss till vilket samlarpris som nummer 50 – den sista bilen – får.