Dragvikten har varit ett bekymmer och en begränsning med VAG:s MEB-plattform. Batterikylningen har helt enkelt inte räckt till.
Genom att söka dispens hos Transportstyrelsen har några bilmodeller från Volkswagen och Skoda kunnat registreras om för 200 kg högre dragvikt, upp till 1 400 kg för de fyrhjusldrivna versionerna.
Nu har VAG kommit med en mer permanent lösning för flera av de fyrhjulsdrivna modellerna, men inte för Volkswagen ID.4 /ID.5 4motion, uppger Teknikveckan.
Läs även: EU: Grönt ljus till 4,25 ton med B-körkort
Följande bilmodeller får 1 800 kg dragvikt från och med modell år 2026 (MY26):
- Volkswagen ID. 4 GTX
- Volkswagen ID. 5 GTX
- Volkswagen ID. 7 GTX
- Volkswagen ID. 7 Tourer GTX
- Audi Q4 45 e-tron quattro
- Skoda Enyaq RS
- Skoda Elroq RS
- Skoda Enyaq 85X
- Skoda Elroq 85X
Troligen kommer även Cupra Tavascan VZ att omfattas.
Tillägg: Vi har fått höra från en Audi-handlare att det är Q4 55 e-tron quattro som omfattas och inte Q4 45 e-tron quattro. Det verkar troligt. Vi ska kontrollera saken med Audi Sverige.
Skoda Sverige meddelar att Enyaq (85x/RS) och Elroq (85x/RS) kommer höjd dragvikt till 1800kg att införas produktionsvecka 48.
VI ser ingen fara med artikeln utan tänker att våra återförsäljare kan upplysa intresserade kunder, men om du har möjlighet att komplettera artikel med lite mer exakta detaljer (produktionsvecka) skulle säkert många läsare uppskatta det.
Läs även: Vi kör Volkswagen ID. 7 GTX Tourer – tjänstebilsdrömmen