Det finns flera anledningar till att elbilar är dyrare att reparera. En viktig förklaring är att elbilar är nyare.
Det gör till exempel att vindrutorna måste vara tunnare, och därmed mindre tåliga, för att klara nya krockkrav för fotgängare samtidigt som det finns olika kameror och sensorer i rutorna. Stora karosspaneler kan behöva bytas trots att det bara är en liten skada.
Tysklands försäkringsförbund (GDV) har vid flera tillfällen sammanställt data över reparationskostnaderna för olika biltyper. Det visar tydligt att gapet mellan el- och avgasbilar minskar.
Tydlig minskning på bara ett år
Förra årets jämförelse visar på 20–25 procents skillnad i kostnad medan årets jämförelse landar på 15–20 procent.
Med tiden minskar åldersskillnaderna mellan de två biltyperna.
– Ju fler elbilar det finns på vägarna, desto mindre skiljer sig deras skadekostnader från jämförbara bilar med förbränningsmotorer, säger Anja Käfer-Rohrbach, biträdande generaldirektör för den tyska försäkringsföreningen GDV.
Men det finns fler förklaringar till att gapet minskar.
– Elbilar blir allt vanligare. Verkstäder, bärgningsföretag, brandkårer och värderare har nu mer erfarenhet av skadade, säger Käfer-Rohrbach.
Hon understryker att utvecklingen är positiv för omställningen till elbilar.
– Betydligt högre reparationskostnader på lång sikt skulle ha kunnat skada acceptansen av elbilar.
Läs även: Baksäte för 600 000 kr! Försäkringsbolag rasar mot höga priser