Subaru har visat upp sin nya elbil Trailseeker på bilsalongen i New York. Den positioneras som ett eldrivet alternativ till Outback, med kombikaross, fyrhjulsdrift och mer markfrigång än många suvar.
Trailseeker är också Subarus första elbil som utvecklats helt internt – till skillnad från Solterra, som tagits fram tillsammans med Toyota. Enligt produktchefen Inoue Masahiko består Trailseeker till omkring 70 procent av Subaru-delar, och bilen kommer tillverkas i företagets egna fabriker, enligt Autocar.
Dubbla motorer och dragkrok
Under skalet sitter två identiska elmotorer, en på varje axel. Tillsammans ger de 375 hästkrafter och en acceleration från 0 till 100 km/h på 4,4 sekunder. Subaru säger att valet att använda lika starka motorer på båda axlarna är gjort för att optimera fyrhjulsdriften.
Batteriet är på 74 kWh och ger en räckvidd på 260 miles enligt EPA-cykeln, vilket motsvarar drygt 40 mil. Snabbladdning sker med upp till 150 kW, vilket ger 10–80 procents laddning på under 35 minuter.

Byggd för terräng – men fungerar i vardagen
Markfrigången är 211 millimeter – samma som elbilen Solterra – och modellen är utrustad med flera körlägen för snö, lera och andra underlag. Hill descent control finns också.
Bilen är godkänd för släpvagnsvikt upp till 1588 kilo, vilket gör Trailseeker mer praktisk än många andra elbilar i samma storleksklass.
Trailseeker är utrustad med Subarus största pekskärm hittills – 14 tum – samt en högt placerad digital instrumentpanel. Kupén ska även erbjuda lite mer bagageutrymme än Solterra, även om exakta mått inte offentliggjorts ännu.

Lansering i USA – Europa får vänta
Trailseeker ska börja säljas i USA under första kvartalet 2026. Subaru har bekräftat att modellen är en viktig del av märkets europeiska elbilsstrategi, men det är ännu oklart om modellen får behålla namnet Trailseeker på den här sidan Atlanten.
Företaget har även meddelat att två ytterligare elbilar lanseras i år – varav minst en är tänkt för den europeiska marknaden.
