Den kände elbilstestaren Bjørn Nyland är van vid att granska nya modeller med både tålamod och teknisk förståelse. Men när han tog med familjen på utflykt i Citroëns nya ë-C3 urartade testet i total frustration. Felkoder, låst laddport och en bil som stundtals vägrade starta – problemen avlöste varandra.
Redan vid en av dagens första laddstationer började elbilen krångla. Bilen vägrade växla in i körläge, trots att Nyland både kopplade ur och i laddkabeln, startade om systemet och till och med kontrollerade säkringarna. Inget hjälpte. I sin dokumentation konstaterade han att bilen var ”helt körd” – det gick helt enkelt inte att lägga i en växel.
Laddningen strulade
Senare under dagen fortsatte problemen. Vid ett laddstopp vid en McDonald’s-restaurang avbröts laddningen plötsligt. Laddporten låste sig – och bilen blev återigen obrukbar.
Efter många försök upptäckte Nyland att laddningen bara fungerade om kabeln låg i en exakt vinkel, lutad mot en soptunna. Med ironi beskrev han att man med just den här bilen ”tydligen alltid behöver ha en soptunna med sig när man laddar”.
Tolv stopp på 100 mil
Citroën ë-C3 har tidigare fått kritik för sin räckvidd, och även den bekräftades i testet. Under en resa på 100 mil krävdes hela tolv laddstopp – ett resultat som är långt under rimlig nivå för en ny elbil 2025.
Att familjen var med under testet ökade pressen ytterligare. Även när bilen tillfälligt kom igång igen efter ett längre stopp, dröjde det inte länge förrän felen återkom. I efterhand säger Nyland att han egentligen inte hade tänkt publicera videon – men att det här utan tvekan var hans sämsta upplevelse någonsin med en elbil.
När bilen slutligen återlämnades försökte han tona ner sin kritik, men summerade ändå att upplevelsen varit så kaotisk att det vore galet att inte dela med sig av den.