Hoppa till innehåll
Recharge

Eldrivna sportbilen vintertestas i Sverige

I juni i år presenteras Renault 5-baserade Alpine A290 – Alpines sportiga och helt eldrivna, femsitsiga hatchback. Insidan bjuder på F1-inspiration.

John Sempill

Som del av dess omfattande utvecklings- och finjusteringsprogram har kommande A290 satts på prov i extrema väderförhållanden i norra Sverige, i temperaturer under -30 °C. 

Förutom finjusteringar utvärderas även utrustning för uppvärmning, avfrostning och elektronisk stabilitetskontroll (ESC) på snö. 

Bilen ni ser på bilderna är klädd i Alpine-kamouflage på utsidan, medan insidan avslöjar en sportratt i nappa-läder med Formel 1-inspirerade knappar från Alpine-teamets Formel 1-bil, A524

Knapparna styr funktionerna OV, RCH och Drive – alltså Overtake, Recharge och Drive, varav den sistnämnda är en körslägesväljare. 

Förutom detta har Michelin utvecklat tre högpresterande däck till Alpine A290 – Michelin Pilot Alpin 5, energieffektiva Michelin Pilot Sport EV samt prestandadäcket Michelin Pilot Sport S5. 

Och bilens dimensioner? Tackar som frågar. Längden blir 3 990 mm, bredden 1 820 mm och höjden 1 520 mm, med en hjulbas på 2 530 mm. 

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se
Credits
Foto: Renault Sverige

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.