Lotus Eletre kommer i tre versioner Eletre, Eletre S och Eletre R. De två första har 603 hästkrafter och 710 Nm vridmoment medan R-versionen har hela 905 hästar och 985 Nm. Räckvidden anges till 60 respektive 49 mil.
Accelerationen är naturligtvis snabb. 0–100 km/h går på 4,5 sekunder för de ”svaga” modellerna och blott 2,95 sekunder för Eletre R.


Lotus Eletre är en stor bil. Längden mäter 502 cm och bredden är 214 cm inklusive backspeglar. Feta 22-tumsfälgar är standard, men det går att få mindre 20-tummare utan extra kostnad. Det går också att få 23-tummare.
Även bagageutrymmet är stort, bagageutrymmet lastar hela 688 liter. Med fällt baksäte ryms 1 532 liter.
Lotus Eletre är femsitsig som standard, men det går att beställa fyra individuella sportstolar i stället.

Batteriet rymmer 112 kWh och kan laddas från 10 till 80 procent på 20 minuter. Lotus anger ingen maximal laddeffekt, men utifrån siffrorna torde den ligga över 200 kW.
Lotus ägs som bekant numera av kinesiska Geely, precis som bland andra Volvo och Polestar. Eletre är nära släkt med Polestar 3 och Volvo EX90, men bygger vad det verkar på en annan plattform. Därför delar de säkerhetssystem med en lidar-radar.
Grundmodellen kostar 1 119 990 kronor, Den mer välutrustade S-modellen kostar 1 409 990 kronor och för toppversionen Eletre R går för 1 739 990 kronor. Tillverkningen sker på en ny fabrik i Kinas Wuhan-provins och leveranserna börjar under nästa år.
