Hoppa till innehåll
Recharge

Endast eldrift från BMW:s fabriker efter 2027

Endast helelektriska bilar från BMW:s anläggningar i München är det som gäller framöver. Summan för upprustningen? Mer än en halv miljard euro.

John Sempill

För att anpassa München-anläggningen för elbilsproduktion investerar BMW nu hela 650 miljoner euro – summan som behövs för att komma ikapp Teslas teknikövertag och bygga bilar som kan konkurrera med den amerikanska tillverkaren.

Från och med slutet på 2027 kommer det därmed endast rulla ut elbilar från fabriksportarna. I tillägg till upprustningen av fabriken där BMW har byggt bilar sedan 1922, kommer även ytterligare fyra fabriker sättas upp, komplett med produktionslinje och karosseriavdelning.

En man arbetar på en bil i en fabrik. (AI text)

Den traditionella motortillverkningen flyttas sedermera till Storbritannien och Österrike samtidigt som BMW omlokaliserar och vidareutbildar 1 200 anställda. 

– Anläggningen i München är ett perfekt exempel på vår förmåga att anpassa oss, säger Milan Nedeljković, styrelseledamot inom produktion hos BMW AG, enligt ett pressmeddelande

en grupp personer som arbetar på en bil (AI text)

Produktionen av det visionära Neue Klasse-konceptet, som avtäcktes på bilsalongen IAA i München i september 2023, kommer att ske i de nya fabrikerna i München från och med 2026. Men redan 2025 sätts produktionen av Neue Klasse-bilarna i gång i BMW:s anläggningar i Ungern.

– Vi investerar 650 miljoner euro här och producerar enbart helelektriska fordon i vår huvudanläggning från och med 2027, understryker Milan Nedeljković.

En illustration av det nya London-huvudkontoret för London Borough of London. (AI text)

– Hela sex helektriska modeller sattes i produktion förra året. Samtidigt satte vi ett nytt produktionsrekord, och visade att vi samtidigt kan leverera och forma framtiden i vårt produktionsnätverk. 

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.