EU vill drastiskt minska utsläppen från transportsektorn som står för 23 procent av utsläppen av växthusgaser, hälften kommer från personbilar. Därför har EU bestämt att från 2035 får bara personbilar med nollutsläpp säljas inom EU.
Den europeiska revisionsrätten ECA konstaterar efter en granskning att detta kräver en omställning till elbilar.
Detta sätter i sin tur den europeiska bilindustrin i händerna på den kinesiska då produktionen av batteriet är mycket liten inom EU. Detta underläge ger en ökad ekonomisk risk, bland annat för de tre miljoner personer som är anställda inom bilindustrin i Europa.
– EU står inför ett dilemma i hur målen ska mötas utan att skada industri och konsumenter, sa ECA-medlemmen Annemie Turtelboom under ett pressmöte i måndags rapporterar Vi Bilägare.
EU:s revisionsrätt har granskat de olika miljöalternativen och konstaterar att användning av biobränsle inte fungerar i stor skala och att e-bränslen är alltför dyra.
– Eftersom biobränslen inte finns tillgängliga i stora kvantiteter kan de inte utgöra ett tillförlitligt och trovärdigt alternativ för våra bilar, säger ledamoten Nikolaos Milionis.
ECA noterar också att de verkliga utsläppen från bilar knappt minskat alls det senaste decenniet på grund av ökat antal bilar och att de blivit allt tyngre. Det saknas också snabbladdare för att klara av en kraftigt ökad mängd elbilar.
– EU har inte alla pusselbitar när det kommer till att elektrifiera fordonsflottan. Tillgången på råvaror, kostnaderna för dess industri och invånare, samt en brist på infrastruktur kan betyda att satsningen misslyckas, säger Annemie Turtelboom på ECA.