Hösten 2013 krocktestade amerikanska trafikmyndigheten NHTSA elbilen Tesla Model S. Testet resulterade i det högsta betyget någonsin för en personbil, 5,4 på en femgradig skala. Eftersom Tesla Model S saknar förbränningsmotor i fronten har man en relativt stort krockzon som kan absorbera krafterna, något som bidrog till det fina betyget.
Nu har även Euro NCAP krocktestat Tesla Model S och inte helt oväntat blev det ett femstjärnigt betyg. Som vi kan se i filmen ovan bibehåller Tesla Model S kupéutrymmet i stort sett helt intakt och det blir väldigt lite deformation på till exempel A-stolparna och dörrarna. Även sidokrockarna utföll väl, liksom barnsäkerheten och skyddet för fotgängare. Tesla Model S har en motorhuv som lyfts vid krock med fotgängare.
Men när Euro NCAP analyserade data från passagerarsidan visade det sig att krockkudden utlöst aningen för tidigt, vilket gjorde att krockdockan ”slog igenom” kudden och träffade instrumentbrädan. Tesla fick ta del av uppgifterna och fann ett fel i mjukvaran som styr krockkuddarnas utlösning. Mjukvaran uppgraderades och har nu överförts till alla Tesla Model S, även de begagnade bilarna. Euro NCAP gjorde en del poängavdrag för Tesla Model S men det blev ändå ett femstjärnigt betyg, alltså full pott.
BMW 2-serie Active Tourer, Nissan Pulsar och Skoda Fabia är alla nya bilar som konstruerats med vetskap om de krav som Euro NCAP ställer. Ett femstjärnigt betyg är vad vi konsumenter förväntar oss av nya bilar och det visade sig att alla tre kunde leverera detta i krocktesterna.
Nissan Pulsar fick kritik för relativt dåligt skydd mot pisksnärtskador för framstolarna, Skoda Fabia har nödbromssystem som tillval (ej standard) vilket Euro NCAP ogillar och gav därför BMW 2-serie Active Tourer beröm för att detta system är standard i Europa.
Renault Mégane testades på nytt av Euro NCAP då förra testet gett nedslag på att bältesvarningen för baksätet inte gavs på tillräckligt många språk. Den kritiken var tillräckligt att Mégane skulle mista en stjärna och fick då betyget tre stjärnor. Renault har nu åtgärdat bristerna med bältesvarningen och kunde därmed höja betyget till fyra stjärnor. Förmodligen är inte Renault riktigt nöjda ändå, då man jobbat aktivt med att höja säkerheten i många år och nästan abonnerat på femstjärniga betyg till alla sina bilar.
Ett trestjärnigt betyg är att betrakta som uselt och mer än så fick inte Suzuki Celerio. Förarens underben riskerade att skadas vid krock. Sidokrockgardiner är inte standard och det finns få säkerhetssystem att välja till förutom antisladdsystem (ESP) som numera är lagkrav inom EU.
Missa inte alla krockbetygen
Källa: Euro NCAP:s svenska hemsida