Inom bilindustrin finns det en regel att bilfabriker måste köras på minst 85 procent av sin maximala kapacitet. Faller produktionstempot under denna nivå blir det svårt att få någon lönsamhet (även om det förstås finns en del undantag).
Analysföretaget Inovev samlar in data till bilindustrin och de har tagit ett helhetsgrepp kring Europas bilfabriker för att se vilka företag som är bäst på att utnyttja sina produktionsanläggningar. Totalt sett finns det en överkapacitet i Europa som sänker lönsamheten men situationen är väldigt olika för tillverkarna.
Enligt analysföretaget Inovev är det BMW Group som är bäst på att utnyttja sina bilfabriker i Europa. BMW ligger när 100 procent i Europa och globalt sett är man uppe i osannolika 120 procent utnyttjande i sina 16 fabriker – något som är möjligt med hjälp av övertid och extra skift på helgerna. Förra året vann också BMW titeln ”Europas bästa bilfabrik” till sin anläggning i Leipzig.
Strax efter BMW kommer Tata Motors, alltså Land Rover och Jaguar, som haft stor framgång med de senaste modellerna och jobbar kring 95 procent av sin totala kapacitet. Tata följs av Daimler Benz, det vill säga Mercedes och Smart, som ligger kring 85 procent utnyttjande i Europa. Volkswagen har också ökat under 2014 och ligger strax över 80 procent.
Hyundai och Kia har ökat några procentenheter och ligger på 80 procent utnyttjande av sina fabriker i Europa, tätt följda av ”Geely” – det vill säga Volvo Cars – som ligger kring 77 procent av sin kapacitet. Den siffran kan ju ändras under början av nästa år när Volvo börjar producera nya XC90 i tillbyggnaden TA3 i Torslandaverken, då ökar man kapaciteten från 200.000 till 300.000 bilar.
Bland de biltillverkare som ligger under 70 procent av sin maximala kapacitet hittar vi Toyota, Renault/Nissan och Ford. General Motors (Opel) och PSA (Peugeot och Citroën) ligger under 60 procent och Honda utnyttjar bara halva sin kapacitet, liksom Fiat. Allra sämst i Europa är Suzuki, som inte når upp till mer än 35 procent av sin kapacitet.
De fabriker som biltillverkarna borde eller vill lägga ner är bland annat Hondas fabrik Gebze, Turkiet. PSA-fabriken i Rennes, Frankrike, ligger också illa till även om franska politiker inte gärna ser att man offrar fler arbetstillfällen – oavsett lönsamhet.
Fiats Mirafiori-fabrik utanför Turin borde också ligga illa till då man knappt producerade något där under 2013 och en stor del av personalen gick på statlig lönegaranti. Men Fiat har stora planer för Mirafiori och blir de verklighet ska man producera Maseratis nya suvmodell, liksom en kommande suv till Alfa Romeo.