Ford Ranger PHEV är dessutom den första laddhybrid-pickupen att lanseras i Europa. Om inte det är skäl nog att lägga en order får vi hoppas att det finns fler skäl längre ned i texten.
Motorn i Ford Double Cab XLT levererar 280 hk och ett vridmoment på 690 Nm – vilket i sin tur är mer än någon annan serietillverkad Ford Ranger. Detta lär vara skäl nummer två.

Sedan har den fyrhjulsdrift, en tiostegad automatlåda (flest växlar innan man stämplar ur vinner) och en elektrisk räckvidd på 45 km. Då kan du med gott samvete rulla fram till dina hantverksjobb i stan och dessutom skryta om det för dina kunder. Möjligen skäl nummer tre?
Och på tal om hantverksjobb: hos Ranger PHEV erbjuds nu Pro Power Onboard. Driv dina verktyg direkt ute på fält med upp till 6,9 kW.
– Vi introducerar vår första laddhybrid-pickup i Sverige som ett kraftfullt verktyg för dagens utmaningar, både för arbete i svår terräng och för familjens viktiga uppdrag, med komfort och eldrift som passar framtidens behov, säger John Hurtig, vd för Ford Sverige.


Du kommer även kunna lasta upp till ett ton och dra upp till 3 500 kg. Nu lär vi vara uppe i skäl sju-åtta.
Priserna då? Ford Double Cab XLT 2,3T PHEV e4WD 280 hk, med tioväxlad automatlåda, går loss på 595 200 kronor utan moms, och 666 900 kronor utan moms för Ford Double Cab Wildtrak 2,3T PHEV 4WD.
Den senare är lite sportigare och har lite mer detaljer för prylgalningen.
Läs även: