
Visst är det tråkigt med människor som hela tiden säger ”det var bättre förr”? Men i det här fallet är det faktiskt berättigat, för vi pratar om motorsången hos F1-bilarna. Det hysteriska ylandet är en vital del av upplevelsen och dagens små V6:or med turbomatning är helt enkelt inte lika kul som gamla tiders F1-motorer. Se och lyssna på filmerna nedan så förstår ni.
Men nu har FIA, internationella bilsportförbundet, klubbat en regeländring som faktiskt kan ge ett högre och roligare motorljud. Som ni alla vet reglerar en turbomotor laddtrycket genom att släppa ut lagom mycket avgaser genom en ventil som sitter monterad innan turboaggregatet (eller ihop med turbon, fast först i flödet). På svengelska kallar vi ventilen wastegate, en ”port för överflöde” helt enkelt.
I tidernas begynnelse hade man inte wastegate på turbomotorer, vilket gjorde att ingenjörerna bara kunde dimensionera efter max laddtryck på fullvarv och allting innan dess var turbolag i kubik. Men Porsche experimenterade med wastegate på sina racebilar i början av 70-talet och lanserade det på sin klassiska 911 Turbo som kom 1976. Det blev den första, kommersiellt framgångsrika turbomodellen i historien.
Kritiken mot det tråkiga motorljudet i V6:orna på 1,5 liter ledde till en självkritisk attityd inom Formel 1. Förra året testade man med en typ av ”megafon” på avgassystemet för att få upp ljudvolymen, men det hjälpte inte. Det lät annorlunda, men fortfarande tråkigt.
För att förbättra ljudupplevelsen har FIA klubbat att från och med nästa säsong blir det obligatoriskt med ett separat uttag från motorns wastegateventil. Hela överflödet från wastegaten ska gå ut i ett eget avgasrör, inte ledas in i turbons ”downpipe” (röret direkt efter turboaggregatet).
Som alla förstår innebär det att avgaspulserna leds rakt ut, utan att passera turbon eller blandas in i övriga avgassystemet. Ljud är ju egentligen tryckökningar i luften men när de mixas i ett turboaggregat slås pulserna sönder och ljudet ”smetas ut”. En sugmotor låter därför alltid roligare än en turbomotor, vilket blir uppenbart i filmerna nedtill på sidan.
Tyvärr verkar det inte finnas några ljudupptagningar ännu, på exempelvis YouTube, som visar hur skillnaden kan bli med ett separat avgasrör till wastegateventilen till F1-motorerna. Men rimligtvis borde det ge mer karaktär till motorljudet.