All utveckling är inte till det bättre, det har vi berättat om många gånger de senaste åren. Årets säsong av Formel 1 innehåller radikala förändringar jämfört med fjolåret där de gamla V8:orna numera är ersatta av turbomatade V6:or på endast 1,6 liter.
Den tekniska utmaningen med de nya turbomotorerna är enorm för F1-teamen och kanske kan vi hoppas på att en del hybridkunskaper sipprar ner till vardagsbilarna i en inte allt för avlägsen framtid. Att spara bränsle och ändå köra för fullt är en till synes ouppnåelig utopi, men det är just det som Formel 1 handlar om i år.
En tråkig detalj med de nya V6-motorerna i Formel 1 är att de inte låter alls så upphetsande som fjolårets V8:or, utan turbo. Något måste göras, anser många inom sporten och i onsdags (14 maj) testade Mercedes ett gammalt trick genom att helt enkelt hänga på en megafon (tratt) på slutavgasröret, efter turbon, på Nico Rosbergs bil.
På Instagram erkände sedan Nico Rosberg att ”trumpeten” helt enkelt inte fungerade:
”Det var ingen bra lösning. Det fungerade inte, gjorde inte avgasljudet högre. Vi får helt enkelt leta efter en annan lösning,” skrev Rosberg.
De av er som spelat blåsinstrument vet att klangen i ljudet blir fylligare och högre om man har en tratt vid ändröret. Vill man dämpa ljudet så gäller motsatsen, ett litet slutrör.
Men vad säger ni läsare? Titta på videofilmerna och ge betyg med gasa/bromsa nedan, och/eller beskriv vad ni hör i kommentarsfältet.