Hoppa till innehåll

Formel 1-rookien överraskade alla – aktuell för Red Bull-styrning

Han körde ifrån både Ferrari och Mercedes i Nederländerna. Nu pekas han ut som nästa förare i Red Bull efter ett tydligt besked inför Italiens GP.

Han var ett relativt okänt namn för den breda F1-publiken. Men efter en sensationell helg i Nederländerna är Isack Hadjar, 20 år, plötsligt ett av paddockens hetaste samtalsämnen.

Den franske rookien kör för Red Bulls juniorteam Racing Bulls, men efter att ha tagit karriärens första pallplats i Zandvoort utan hjälp från väder, krascher eller tur växer spekulationerna om en framtid i Red Bull Racing redan till nästa säsong.

Redan på torsdagen inför Italiens GP i Monza, under den gemensamma mediesession där auto motor & sport var på plats, fick Hadjar frågan om han ser sig själv i Red Bull inom en snar framtid.

– Det är absolut något jag har i tankarna. Men det finns nio race kvar att bevisa att jag kan fortsätta göra ett bra jobb, svarade han.

Slog Ferrari och Mercedes

Hadjar kvalade starkt, höll nerverna i styr under hela racet och lyckades mot alla odds köra i mål som trea. Det var ingen slump.

– Vi visste att bilen fungerade bra på den här banan men det gällde att maxa allt. Jag körde på toppen av min förmåga och det var inga krascher framför som hjälpte mig upp. Jag gjorde jobbet själv, säger han.

Att slå både Ferrari och Mercedes på en tekniskt krävande bana som Zandvoort är en fjäder i hatten för vem som helst. För Hadjar kan det visa sig vara en biljett till toppen.

Vem är Isack Hadjar?

Hadjar föddes i Paris 2004 och har algeriska rötter. Han började med gokart som barn, tog sig upp genom de internationella juniorklasserna och blev en del av Red Bulls förarakademi, samma program som fostrat förare som Max Verstappen och Sebastian Vettel.

Inför säsongen 2025 fick han chansen i Racing Bulls, där han i dag delar garage med nyzeeländaren Liam Lawson.

Lawson körde de två första deltävlingarna för Red Bull Racing innan han ersattes av Yuki Tsunoda i samband med Japans GP och därefter flyttades över till Racing Bulls.

Med sin första pallplats i bagaget börjar Hadjar nu nämnas som en het kandidat till Red Bull Racing, särskilt i samband med det nya tekniska reglementet som införs 2026.

– Det året börjar allt om. Bilarna är nya, reglerna är nya och man kommer behöva bygga något från grunden. Då är det inte längre snack om vem som sitter i ”andra bilen”, för allt är nytt för alla, sa Hadjar.

Helmut Marko nöjd

Red Bulls rådgivare och talangchef Helmut Marko är känd för att vara svårflörtad. Men efter Hadjars insats i Zandvoort verkar han ha blivit imponerad.

– Han var nöjd. Och när han är nöjd betyder det mycket, säger Hadjar kort.

Enligt uppgifter till auto motor & sport är Hadjar en av flera förare som övervägs för en framtida styrning hos Red Bull Racing. Något beslut väntas dock inte förrän senare under hösten.

Leverera resten av säsongen

Hadjar är fullt medveten om att en enstaka pallplats inte räcker.

– Om jag blir slagen varje helg från och med nu hjälper det inte vad jag gjorde i Zandvoort. Men om jag fortsätter så här, då vet jag att jag kan prestera under press, sa han till medierna på plats i Monza.

Italiens GP avgörs på klassiska Monza den 5–7 september – auto motor & sport är på plats för att rapportera direkt från depån.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Mark Thompson / Clive Rose / Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.