Hur betydelsefull är ljudupplevelsen vid motorsport? Ganska viktig, skulle nog de flesta hävda. Det finns till exempel en anledning till att man åker långt för att se dragracing och uppleva jordbävningskraften i en Top Fuel dragster vid startögonblicket.
På samma sätt resonerar nog många av de entusiaster som tittar på Formel 1. Efter första racet i Melbourne har det varit mycket snack om just V6-motorljudet och i videoklippet ovan blir skillnaden mellan 2013 och 2014 väldigt tydlig. I videoklippet nedtill på sidan kan du se hur de nya V6:orna fungerar.

Motorljudet skapas av flera faktorer men något förenklat kan man säga att turbomotorer har ett naturligt ”filter”. När avgaserna går raka vägen ut genom grenrören och inte passerar en ljuddämpare eller ett turboaggregat skapas en snabb tryckökning. Ljud är egentligen inget annat än en tryckökning i luften som fortplantar sig som en cirkelformad våg, från ljudkällans centrum.
Ett turboaggregat slår sönder avgaspulserna och jämnar ut tryckökningen, dessutom får flera cylindrar ett gemensamt avgasrör efter turbon. En liten motor ger lägre tryckökning i avgasrören jämfört med en stor motor, vilket nog alla upplevt i praktiken. Dagens turbomatade V6:or är på 1,6 liter, jämfört med fjolårets högkomprimerade V8:or på 2,4 liter (utan turbo).
F1-nestorn Bernie Ecclestone har länge varit kritisk till regeländringen inför årets säsong. I kommentarerna efter första tävlingen i Melbourne har Ecclestone sagt sig vara ”skräckslagen” inför det dåliga ljudet som kommer att ”skrämma bort sponsorer och publik”.
Bernie Ecclestone har pratat med FIA-presidenten Jean Todt om V6-ljudet men erkänner samtidigt att han inte vet om det är tekniskt möjligt att förändra turbomotorerna. Men att vänta för länge, exempelvis till nästa säsong, vore förödande enligt Ecclestone – då kan det vara för sent.
Men vad säger ni läsare? Hur viktigt är ljudet i Formel 1? Använd gasa/bromsa nedan för att visa vad du tycker.