Hoppa till innehåll

Svenskarna laddar för livsfarliga loppet i Jeddah

Dino Beganovic och Arvid Lindblad står inför sin tuffaste utmaning hittills – i ett av världens snabbaste stadslopp.

F2-förarna Dino Beganovic och Arvid Lindblad har redan kört två intensiva racehelger i årets Formel 2-säsong. Men nu väntar något helt annat – en helt annan typ av utmaning.

Denna helg avgörs nästa deltävling på Corniche Circuit i Jeddah – en bana som kombinerar extremt höga hastigheter med trånga murar och minimal felmarginal.

Det är en av de mest skräckinjagande – och respekterade – banorna i kalendern.

Fältet i Formel 2 rusar iväg från startlinjen i Jeddahs trånga och snabba stadsbana, där både Dino Beganovic och Arvid Lindblad tävlar i helgens lopp.
Snabbt, trångt och livsfarligt. Jeddah är tillbaka – och Dino samt Arvid är mitt i hetluften. Foto: Clive Mason / Getty Images

Ett steg upp i svårighetsgrad

– Jag har lagt mer tid på simulatorträning på den här banan än på några andra. Och såklart kollat ännu mer onboard-videos. Man försöker lära sig banan och alla trick man kan, säger Dino Beganovic till auto motor & sport.

Beganovic har kört på flera av världens tuffaste banor – från Spa-Francorchamps till Monaco. Men Jeddah är en utmaning i sig.

– Jag ser verkligen fram emot att köra den. Det verkar vara en väldigt rolig bana att köra. Jag gillar att det är så mycket snabba kurvor, och samtidigt en typ av en stadsbana, säger svensken.

Han får medhåll från landsmannen Arvid Lindblad, som gör sin debutsäsong i Formel 2.

– Vi har redan gjort förberedelser i simulatorn. Jag kommer stanna här i området, så jag har börjat förbereda mig tidigt, säger Lindblad.

– Men på en sådan här bana… du kan göra hur mycket förberedelser du vill, men när du väl kommer dit gäller det att vara redo. Jag tror det kommer vara väldigt mentalt krävande.

Fart, murar – och millimeterprecision

Jeddahs bana är drygt sex kilometer lång – med en snittfart bland de högsta i både F1 och F2. Den byggdes på rekordtid inför Saudiarabiens Grand Prix 2021 och har sedan dess fått rykte om sig att vara en ”Monaco i 300 km/h”.

– Det är en bana där det inte går att göra misstag, säger Beganovic.

Förarna kör nästan hela varvet med full gas. Samtidigt är det trångt. Avåkningszonerna är små. Minsta misstag betyder ofta race över – eller i bästa fall en trasig framvinge.

– Det är det racet jag verkligen ser fram emot, säger Arvid Lindblad.

– Det är en höghastighetsstadsbana. Jag tror inte det finns så mycket mer utmanande än så.

Och vad gör man då, när man står på startlinjen i ett av årets mest riskfyllda race?

– Man får bara ”send it”, säger Arvid med ett skratt.

Svensk form i uppåtgående

Både Beganovic och Lindblad har visat fart i inledningen av säsongen, men resultatmässigt har det varit blandat.

I Bahrain var Dino nära sin första F2-seger i sprintloppet – han ledde nästan hela vägen, men tappade i slutskedet efter en sen säkerhetsbil.

– Jag ville vinna. Jag kunde inte vänta en dag och försöka igen, sa han efter loppet.

Lindblad har i sin tur haft svårt att sätta ihop en komplett helg, men har visat imponerande fart – särskilt för att vara en ung rookie.

Nu gäller det att få allt att klicka – på en bana där kvalet blir avgörande.

Siktar högt

Målet för Beganovic är tydligt.

– Det är ju såklart att fightas om mästerskapet till slutet av året, säger han.

– Vi har tagit våra första poäng nu och kan bygga vidare. Melbourne var en besvikelse, men nu känns det som vi är igång.

Arvid är lika tydlig i sin ambition – men vet att det gäller att vara tålmodig.

– Jag vill visa vad jag kan, och få med mig resultat. Men det gäller att vara smart också. På den här nivån får du inga gratischanser.

Och det börjar nu. I Jeddah.

Nästa steg – med Ferrari i ryggen

Både Beganovic och Lindblad tillhör stora akademier. Dino är en del av Ferraris juniorprogram, kört en träning för Ferrari, och kör även för dem i simulatorsammanhang. Arvid tillhör Red Bull och har redan testat deras Formel 1-bil i så kallade TPC (Testing of Previous Cars)-pass.

Men trots kopplingen till motorsportens största team är det på banan allt avgörs.

– Man måste alltid bevisa sig i den här sporten. Det är inget snack om saken, säger Dino.

– Men man måste också förstå när man ska göra det. Ett snabbt varv i ett FP1-pass ger dig inget. Det handlar om att göra jobbet på rätt sätt – och visa teamet att man kan leverera när det gäller.

Och just nu – gäller det i Jeddah.

Poängställning i Formel 2 inför Jeddah

PlaceringFörarePoäng
1Leonardo Fornaroli26
2Alex Dunne25
3Luke Browning25
4Pepe Martí23
5Richard Verschoor21
6Dino Beganovic12
7Victor Martins12
8Joshua Dürksen11
9Arvid Lindblad8
10Gabriele Minì7
11Oliver Goethe6
12Roman Staněk4
13Rafael Villagómez3
14Sebastián Montoya3

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: James Sutton / Mark Sutton / Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.