Porsche nöjer sig inte med en försiktig putsning av formen när de ger Cayenne ett ansiktslyft.
– Det är en av de mest omfattande produktuppgraderingarna i Porsches historia, säger Michael Schätzle, ansvarig för Cayenne-serien.
Bland uppdateringarna finner man en digital instrumentpanel, ett uppdaterat chassi och ändrade motorer.

Mer digitalt – de analoga mätarna försvinner
De analoga visarna på instrumentpanelen är nu helt ersatta av en lcd-skärm på 12,6 tum. Det går också att välja till en passagerarskärm på 10,9 tum. Den är försedd med en yttre film som förhindrar föraren att titta på passagerarens skärm och på så sätt riskera säkerheten.
Infotainmentsystemet har apparna Spotify och Apple Music förinstallerade.
Växelväljaren har flyttats från mittkonsolen och sitter nu intill ratten, på liknande sätt som i Porsche Taycan. Detta har gjort mittkonsolen luftigare. Porsche har inte valt att ta bort alla rattar och knappar – de menar att de försökt hitta rätt balans mellan digitalt och fysiskt.
Flera justeringar har gjorts av bildens yttre. Fronten har gjorts om och skärmkanterna har breddats. Porsche Cayenne har också fått nya strålkastare fram och tredimensionella bakljus. Baken har fått mer släta ytor och en ny stötfångare med plats för nummerskylten.

Förbättrad komfort och väghållning
Porsche har även förbättrat assistanssystemen, bland annat den aktiva farthållaren med InnoDrive, väjningsassistans och kurvtagningsassistansen. Meningen är att bilen ska bli bättre på att undvika farliga situationer som trafikstockningar på motorvägar och möten på tvåfiliga landsvägar.
Väghållningen har också fått ett lyft med nya stötdämpare och Porsche Active Suspension Management (PASM) som standard. Komforten i låga hastigheter uppges ha förbättrats liksom kurvtagningsförmågan. Med den nya fjädringen blir det större skillnader mellan lägen Normal, Sport och Sport Plus.

Tre Cayenne-modeller i Europa – pris och fakta
På den europeiska marknaden kommer inte de starkaste versionerna som Cayenne GTS och Cayenne Turbo GT att säljas på grund av sina utsläppssiffror. I stället blir Cayenne S toppmodell och får en V8 med dubbelturbo istället för den tidigare V6:an. Det innebär 474 hästkrafter, 600 Newtonmeter och 0-100 km/h på 4,7 sekunder med Sport Chrono-paketet. Pris från 1 150 000 kronor.
Näst i successionsordningen är laddhybriden Cayenne E-Hybrid som blir nästan lika stark tack vare en ny elmotor med 176 hästkrafter. Det ger en systemeffekt på 470 hästkrafter och 0-100 km/h på 4,9 sekunder. Pris från 1 090 000 kr.
Ett större batteri på 26 kWh utökar den elektriska räckvidden till 90 km. Laddhastigheten har ökats till 11 kW.
Instegsmodellen Cayenne har en turbomatad treliters V6:a som ger 353 hk och 500 Nm, vilket är 13 hk och 50 Nm mer än tidigare. 0-100 km/h på 5,7 sekunder med Sport Chrono-paketet. Pris från 950 000 kronor.
Alla modeller finns med coupékaross för den som vill få en mer slimmad look.
