
För att vara en instegsmodell är Ferrari California knappast billig – prislistan börjar på omkring två miljoner kronor – men så får den lyckliga köparen också en hardtop-cabriolet med den stegrande hästen på motorhuven.
Nu uppdateras California med mer effekt och lägre vikt. Den direktinsprutade V8-motorn ger numera 490 hästar (+30 hästar jämfört med tidigare) och 505 Nm (+20 Nm). Samtidigt har tjänstevikten sänkts med 30 kilo genom att banta aluminiumchassit utan att vridstyvheten ska ha påverkats. Det gör att sprinten till 100 km/h tar 3,8 sekunder (0,2 sekunder snabbare än tidigare) – inte så tokigt för en instegsmodell…
Ett nytt tillval är Handling Speciale Package som bjuder på hårdare fjädring för att, enligt Ferrari, ”minska karossrörelserna och göra bilen mer responsiv”. Den elektroniskt styrda fjädringen har en 50 procent snabbare styrenhet och styrningen är tio procent kvickare.
Designmässigt sker dock inga större förändringar, förutom att köparna kan välja tvåtonslackering med några klassiska Ferrarifärger. Premiären sker på Genèvesalongen i början av mars.
