Ferrari redovisar ännu ett lysande halvårsresultat.
Under första halvan av 2025 ökade omsättningen med 9 procent till motsvarande 41 miljarder kronor – trots att antalet sålda bilar bara steg med 1 procent.
Det visar Ferraris officiella rapport samt en analys från SSO Report som sammanfattar resultatet från det första halvåret 2025.
I en bransch som präglas av kraftiga tapp och ekonomisk oro sticker Maranello-märket återigen ut som ett undantag.
För svenska Ferrari-kunder är det goda nyheter: trots nya USA-tullar, skenande priser och valutaförsvagningar bekräftar Ferrari att man håller priserna oförändrade på modeller som Roma, SF90 och 296 – samtliga på väg att ersättas.
Fortsatt stark tillväxt
Ferrari sålde 7 087 bilar globalt under första halvåret 2025, upp marginellt från samma period i fjol.
Vinsten ökade till 9,6 miljarder kronor (+9 %) och det fria kassaflödet nära fördubblades till 9,8 miljarder kronor – främst tack vare ökad lönsamhet i specialmodeller som SF90XX och 12Cilindri.

Ferrarifansen kan vänta sig ännu mer inom kort. Märkets första elbil, Ferrari Elettrica, presenteras i oktober.
Modellen väntas komplettera det redan breda hybridutbudet, där elektrifierade modeller nu står för 47 procent av leveranserna.
Produkterna bakom rekordresultatet
Modeller som Purosangue, Roma Spider och 296 GTS har drivit tillväxten, medan modeller som SF90 Spider och Daytona SP3 närmar sig produktionsslut.
Specialmodeller och ”Icona”-serien – exempelvis 296 Speciale och F80 – genererar högre marginaler och efterfrågan är så hög att orderböckerna nu sträcker sig till 2027.
Ferrari har höjt priserna med upp till 10 procent på nya modeller som 12Cilindri och F80, något man kunde göra med stöd i sin unika position som lyxtillverkare.
Trots höjningarna har man alltså kunnat behålla en stabil och exklusiv kundbas – något få andra tillverkare lyckas med i dagens klimat.

Begränsat beroende av Kina
Till skillnad från flera europeiska konkurrenter har Ferrari valt att hålla sin försäljning i Kina till ett minimum.
Under 2025 står Kina bara för 5 procent av leveranserna – en medveten strategi som visat sig klok då många tillverkare ser volymerna i regionen rasa.
Ferrari har istället styrt om volymer till Nordamerika och övriga Asien, något som blivit möjligt tack vare märkets långa orderbok.
Kapital och kundklubb
Ferrari har investerat 5,3 miljarder kronor i produktutveckling hittills i år – samtidigt som man återbetalat 11 miljarder till aktieägarna via utdelningar och aktieåterköp.
Skuldsättningen är fortsatt låg och likviditeten stark, med över 24 miljarder kronor i tillgängliga medel.
Intressant nog meddelar Ferrari också att man ger sig in i seglingsvärlden med initiativet Ferrari Hypersail – ett nytt område som kan bredda varumärket ytterligare.
Prognos och framtidsutsikter
Ferrari har inte justerat sin helårsprognos – något som sticker ut, eftersom man nästan alltid höjt målen under årets gång.
Samtidigt är det sannolikt en form av ”sandbagging”, då samtliga nyckeltal pekar mot att Maranello är på väg att överträffa sina egna mål även 2025.
Svaren om elbilens framtid – och kanske nästa steg i modellstrategin – kommer när Ferrari håller sin nästa kapitalmarknadsdag i oktober.