– Det finns ingen möjlighet att Ferrari återupplivar den manuella växellådan, sa Ferraris teknik- och utvecklingschef Michael Hugo Leiters 2016 när företaget beslutade att ta den sista bilen med manuell växellåda ur produktion.
Förklaringen till beslutet var främst prestanda.
– Ferrari är design, prestanda och teknik som ligger i absolut framkant. Det finns ingen manuell växellåda som kan slå den här prestandan och därför har vi beslutat oss för att sluta med dubbelkopplingslådan, sa Michael Hugo Leiters då.
Läs även: Karin Adelsköld: Automat är som en färdiglagad frysrätt
Hans efterträdare Gianmaria Fulgenzi har ett annat budskap och ljud i skällan.
– Vi når gränsen för prestanda i våra bilar, berättade Fulgenzi till journalister vid ett Ferrari-rundabordsevenemang nyligen, rapporterar tidningen Carsales.
Läs även: Lando Norris’ Ferrari F40 kraschar – oväntad avåkning i Monaco
Inte bara bästa möjliga prestanda
Ferrari kommer att fortsätta utveckla sportbilar med extrem prestanda i konkurrens med märken som Lamborghini och McLaren, men de har också kunder som efterfrågar andra egenskaper som ger körglädje. Manuell växellåda är en sådan sak.
– Mekaniska växlingar är det något som kan komma framtiden, beroende på produkt, säger Fulgenzi.
Men manuell växling och tre pedalar är inte aktuellt för de mest högteknologiska och prestandainriktade Ferrari-modellerna, utan de som körs på ett lugnare sätt.
– Förmodligen en Icona-bil, eftersom det är en biltyp som representerar vårt arv, en bil att beundras och att köras på ett visst sätt.
De modeller som hittills lanserats i Icona-serien är Monza SP1 och SP2 och Daytona SP3.
Läs även: Ferrari gör 1,5 miljoner i vinst per bil – Suzuki på tredjeplats