Monacos Grand Prix är lika glamoröst som det är frustrerande. Förare älskar att vinna här, men tittarna har ofta kallat racet en processionskörning där kvalet avgör allt. Det är nästan omöjligt att köra om, och i åratal har fansen bett om en förändring, som vi tidigare skrev om.
Monacos Grand Prix 2024 var anmärkningsvärt för sin brist på omkörningar. Faktum är att de tio främsta förarna avslutade loppet i exakt samma positioner som de startade, vilket markerar första gången i Formel 1-historien som topp tio förblev oförändrade från start till mål.
Nu svarar FIA. Efter diskussioner i F1-kommissionen har World Motor Sport Council (WMSC) klubbat igenom en regeländring som ska skaka om Monaco – och förhoppningsvis göra racet mer oförutsägbart.
Minst två depåstopp – oavsett väder
Den stora nyheten? Alla förare måste nu göra minst två depåstopp under loppet, oavsett om det är torrt eller regnigt. Dessutom måste de använda minst tre set däck, varav minst två olika gummiblandningar vid torra förhållanden. Det innebär att strategierna förändras drastiskt – ingen kan längre rulla till mål på en enda stint.
Syftet? Att tvinga fram fler strategiska val och minska risken för att förare bara glider runt i 78 varv och bevakar sina positioner. Nu måste teamen tänka om – ska man gå all in med aggressiva stopp tidigt, eller försöka hålla liv i däcken längre?
Blir 2025 ett genombrott – eller krävs mer?
Monaco har stått emot förändringar i årtionden, men nu har FIA till slut agerat. Frågan är bara – kommer detta att göra Monacos GP till en riktig nagelbitare igen, eller kommer vi fortfarande se ett race där ingen kan köra om?
Det här är den största regelförändringen i Monacos historia. Men är det tillräckligt – eller behövs ännu mer för att rädda racet?