FIA:s tekniske chef för Formel 1, Nikolas Tombazis, bekräftar att förbundet diskuterar flera tänkbara framtidsscenarier för sportens motorer – inklusive ett möjligt återinförande av V10-enheter, drivna av hållbara bränslen. Ett sådant beslut skulle kunna påverka det redan klubbade reglementet för 2026.
Under ett mediesamtal i samband med Kinas GP, utvecklade Tombazis FIA:s syn på framtiden:
– Om vi vill byta motorkoncept om tre–fyra år behöver vi först avgöra vad som är rätt väg framåt på lång sikt. Först därefter kommer frågan om vad vi gör under tiden, säger han enligt Motorsport.com.
FIA-president Mohammed Ben Sulayem har också väckt frågan om en återgång till V10, vilket nu diskuteras mer konkret tillsammans med tillverkarna.
Läs också: Världens största ”biltillverkare” har skrivit avtal med F1
Kostnader, hållbarhet och enkelhet i fokus
Tombazis lyfter tre huvudsakliga skäl till varför reglementet nu ses över:
- Dagens hybridmotorer är alltför kostsamma.
- Hållbara bränslen utvecklas snabbt.
- En enklare motorkonstruktion kan sänka tröskeln för nya aktörer.
– Motortillverkarna själva anser att de nuvarande enheterna är för komplexa och dyra. Det är ett faktum. Därför ser vi över alternativ som kan förenkla tekniken utan att kompromissa med klimatmålen, säger Tombazis.
Kan 2026-reglerna rivas upp?
FIA betonar att det i nuläget inte finns något formellt förslag på bordet – men att alla alternativ diskuteras, inklusive att korta ned 2026-reglernas livslängd.
Det väcker frågor om hur det påverkar tillverkare som Audi, som redan investerat stora resurser i sina nya motorer.
– Vi har ett ansvar att respektera de investeringar som redan gjorts, samtidigt som vi måste tänka långsiktigt på sportens bästa, säger Tombazis.
Alla större förändringar måste godkännas genom ett särskilt regelverk för styrning, där både tillverkare och team behöver ge sitt medgivande.
Läs också: Audi ger sig in i F1
En känslig balansgång för framtiden
Med Audi på väg in, Honda på väg tillbaka och ett ökat tryck på hållbar utveckling står Formel 1:s motorfilosofi inför ett vägval.
Tombazis poängterar att FIA arbetar för att hitta en lösning som tar hänsyn till både sportens framtid och de ekonomiska realiteterna.
– Det finns inget enskilt svar som passar alla. Det vi söker är den rättvisa balanspunkten.
Läs även: Premiärseger i Rally-SM – med syntetiskt bränsle
Vad tycker du – är det dags för Formel 1 att återgå till enklare motorer med ett stort motorljud igen?