Hoppa till innehåll

Fiat förnekar samgående med PSA

Enligt italienska pressuppgifter har Fiat planer på att köpa in sig i PSA Peugeot Citroën. Ryktet styrktes av andra uppgifter om att ägarfamiljen Agnelli planerade att pumpa in två miljarder euro i Fiat. Men sent på torsdagen dementerade Fiatledningen ryktena och förklarade att var ”helt grundlösa”. Den stora italienska dagstidningen La Repubblica gick på torsdagen […]

Enligt italienska pressuppgifter har Fiat planer på att köpa in sig i PSA Peugeot Citroën. Ryktet styrktes av andra uppgifter om att ägarfamiljen Agnelli planerade att pumpa in två miljarder euro i Fiat. Men sent på torsdagen dementerade Fiatledningen ryktena och förklarade att var ”helt grundlösa”.

Den stora italienska dagstidningen La Repubblica gick på torsdagen ut med uppgiften att familjen Agnelli, som via sitt holdingbolag Exor äger 30 procent av Fiat, skulle vara beredd att lägga in ytterligare 2 miljarder euro i Fiat. Orsaken skulle vara att Fiat planerar att köpa in sig i den franska konkurrenten PSA Peugeot Citroën.

Fiat förnekar samgående med PSA

Att döma av Sergio Marchionnes uttalanden, kan han mycket väl ha planer på att köpa in sig i Peugeot-Citroen.

En annan italiensk dagstidning uppgav att Fiat under en lång tid har sökt banklån i storleksordningen fem miljarder euro, vilket skulle stödja uppgifterna om samgående mellan de båda bilföretagen.
Enligt Financial Times Europe kommenterade en bankdirektör i Milano att rykten om det här samgåendet dyker upp då och då, men att investerare brukar avfärda dem som just rykten.
Men det handlar om rykten som varit ihärdiga, och för någon vecka sedan förekom uppgifter i italienska media som sa att det förts samtal på högsta nivå mellan Italien och Frankrike. "Milano Finanza" påstod att premiärminister Silvio Berlusconi och president Nicolas Sakozy diskuterat ett samgående mellan Fiat och PSA, med ett statligt stödpaket som starthjälp för den nya konstellationen
På torsdagseftermiddagen såg sig dock Fiatledningen tvingad att kommentera tidningsuppgifterna. Fiat förklarade att "uppgifterna som handlade om Fiat och Peugeot var helt grundlösa".

Tidigare i veckan blev det offentligt att Fiat gått in i en strategisk allians med amerikanska Chrysler, och om affären med PSA skulle genomföras, skulle gruppen bli världens tredje största biltillverkare efter Toyota och General Motors med en produktion på cirka 8,8 miljoner bilar (2007 års siffror).
Fiat och PSA samarbetar redan när det gäller produktion av familjebussarna Peugeot 807, Citroën C8 och Fiat Ulysse samt gemensamma transportbilar i två olika storlekar. En del av transportbilarna byggs i en gemensam fabrik tillsammans med företaget Tofas i Turkiet.
I övrigt har Fiat samarbete också med Ford (500/Ka) och Suzuki (Sedici/SX4).
Fiatchefen Sergio Marchionne har nyligen (före Chrysler-alliansen) sagt att "det enda sättet att hävda sig i den pågående krisen är att bygga mer än 5,5 miljoner bilar per år". Samtidigt förutspådde han att det bara blir sex storskaliga biltillverkare kvar i världen om vi blickar 24 månader framåt i tiden.
PSA-gruppens chef Christian Streiff har sagt att han ser de befintliga samarbetena fördjupade hellre än att skaffa sig fler partner. Förutom med Fiat har PSA i dag produktionsprojekt tillsammans med Ford, BMW och Mitsubishi.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.