Tala om downsizing – Fiats framtidssatsning för att minimera förbrukning och utsläpp är en motorfamilj med bara två cylindrar. Men det betyder inte att även effekten minskar: här kramar man ut upp till 105 hästar.
Den nya supersnåla tvåcylindermotorn Twinair, som kommer till Fiat 500 i höst. Den uppges dra 30 procent mindre bensin än en fycylindrig motor med samma effekt. Kugghjulet innanför svänghjulet driver balansaxeln som jämnar ut vibrationerna.
En av Fiats stora nyheter på Genèvesalongen är väldigt liten. Det är en ny motor som kan beskådas i en Fiat 500 och som är bara hälften så stor som dagens 500-motor. Den har två cylindrar i stället för fyra, och räknat i centimeter och kilo är den 23 procent kortare och 10 procent lättare. Till hösten blir den ett av motoralternativen i 500-modellen.
Tvåcylindriga bilmotorer trodde man hörde till småbilstrenden på 1950-talet. De första Saabarna, till exempel, var tvåcylindriga. Men nu är vi där igen, fastän med dagens teknik. Fiat visar med sin nya motorfamilj kallad Twinair, att två cylindrar duger utmärkt i dagens minsta bilmodeller.
Skälet till att satsa på tvåcylindrigt är att det är ett effektivt sätt att minska bränsleförbrukningen och därmed sänka koldioxidutsläppet. Men då är kruxet att bibehålla effekten – kunderna accepterar inte svaga motorer, inte ens i småbilar. Den här nöten har Fiat knäckt med Twinair-motorn.
Den tvåcylindriga motorn är i motorcykelformat på bredden, 23 procent smalare än en fyrcylindrig.
Grundläggande för att få ut hög effekt ur liten cylindervolym är turboladdning av insugsluften. Men för optimering av förbränningen krävs också precisionsstyrning av ventilerna, och här tar Fiat ett stort steg med den teknik som kallas Multiair och är utvecklad (och patenterad) av Fiat Powertrain Technologies. Med elektrohydraulisk styrning av insugsventilerna – som i princip är frikopplade från kamaxeln – vinner man högre effekt och vridmoment samtidigt med minskad förbrukning.
Den tvåcylindriga motorfamiljen omfattar motorer med effekt mellan 65 och 105 hästkrafter.
Det kombinerade resultatet av downsizing till två cylindrar plus Multiair-tekniken är att den nya motorn i Fiat 500 drar 30 procent mindre bränsle och släpper ut 30 procent mindre koldioxid än en konventionell fyrcylindrig motor med motsvarande effekt och körbarhet.
Twinair-motorn är på 900 kubikcentimeter och ger max 85 hästkrafter. Förbrukningen anges inte, men enligt Fiat är CO2-utsläppet 95 gram per kilometer.
Effektiviteten hos Twinair-motorerna är enligt Fiat så hög att man anser det svårt att pressa den längre – nästa steg måste bli att komplettera drivlinan med en elmotor. Och då kommer den tvåcylindriga motorns kompakta format till pass, menar Fiat: nu finns utrymme att bygga in en elmotor även i en så liten bil som Femhundran. Elmotorn ryms här mellan bensinmotorn och växellådan och fungerar då både för framdrivningen och återladdningen av drivbatteriet vid bromsning.
För den som funderar över motorljud och vibrationer hos en tvåcylindrig motor, låter Fiat hälsa att bästa sättet att övertyga sig, är att provköra. Twinair-motorerna har en inbyggd balansaxel som gör att de fullt ut kan jämföras med en liten fyrcylindrig motor vad gäller vibrationerna. ”Däremot är motorljudet mycket intressantare.”