Uppladdningen inför den 80:e upplagan av Le Mans om knappt två veckor är total. Nu har det dykt upp en video på Nissans Deltawing-koncept när den tränar på La Sarthe-banan utanför staden Le Mans, som står värd för världens mest prestigefulla långloppstävling.
Bilen togs fram som ett koncept för IndyCar som inte kände att det var något för dem. Istället för att nedslås av ett sådant besked siktade teamet ännu högre. Det är Lolas före detta designchef Ben Bowlby och Chip Ganassi Racing – stallet som Kenny Bräck tävlade för 2002 – tillsammans med legendarerna Dan Gurney och Don Panoz som ligger bakom DeltaWing. Tillsammans har de knutit Nissan och Michelin till projektet och tagit Deltawing hela vägen till Le Mans.
Tanken är att med en lätt konstruktion och minimalt luftmotstånd kan man tävla på lika villkor med dubbelt så kraftfulla bilar. För att minska luftmotståndet och optimera viktbalansen har man monterat motorn bakom föraren så de drygt 100 mm breda framhjulen räcker för att bilen ska kunna ändra riktning utan problem.
Deltawing står dock utom tävlan och intar under ACO:s (Automobile Club de l’Ouest – organisatörerna av 24h på Le Mans) överinseende depåbox 56 och kommer ha nummer 0 på bilen under racet. Detta betyder inte att deras medveran är meningslös, tvärtom. Med sin radikala design och lilla bensinmotor på endast 1,6 liter och direktinsprutning och turbo lyckas man ändå få upp effekten till 300 hk. Vikten på 485 kg inkluderar förare och bensin och är ungefär hälften av vad Audi R18 Ultra väger. Kanske är detta början på något nytt?