Som vi rapporterat tidigare får nya generation 991 av Porsche 911 en 7-växlad manuell låda som standard och 7-växlad PDK-låda som tillval. Nu släpper Porsche en Youtubefilm som förklarar något mer detaljerat hur lådan fungerar.
Växlarna 1–6 liknar växlarna i vilken låda som helst, men den sjunde växeln fungerar enbart som överväxel. Den ska sänka motorvarvet, och därmed förbrukningen, vid motorvägskörning. Toppfarten nås på sjätte växeln. ”Överväxeln” är en av anledningarna till att generation 991 är upp till 16 procent snålare än utgående generation 997.
En annan anledning är Coasting Mode (se film nedan), som i princip kopplar ur växellådan helt när föraren tar bort foten från gaspedalen. Varvtalet går ned till tomgång och farten minskas.

På Porsches hemsida finns nu även en konfigurator för
nya 911:an. Både 911 Carrera och 911 Carrera S finns tillgängliga.
Köparna kan välja mellan fyra standardfärger, sju metallicfärger och tre
speciallackeringar. En 19-tumsfälg och tre 20-tumsfälgar finns att
välja på. Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) är en nyhet i
911-serien, och finns i nuläget enbart som tillval på Carrera S.