Hoppa till innehåll

FILM: Så funkar Porsches 7-växlade låda

Porsche har släppt flera nya filmer på nya 911:an. Här får vi se hur den 7-växlade lådan och smarta ”Coasting Mode” fungerar. Vi kollar också in 911-konfiguratorn på Porsches hemsida.


Som vi rapporterat tidigare får nya
generation 991 av Porsche 911 en 7-växlad manuell låda som standard och 7-växlad PDK-låda som tillval. Nu släpper Porsche en Youtubefilm som förklarar något mer detaljerat hur lådan fungerar.

Växlarna 1–6 liknar växlarna i vilken låda som helst, men den sjunde växeln fungerar enbart som överväxel. Den ska sänka motorvarvet, och därmed förbrukningen, vid motorvägskörning. Toppfarten nås på sjätte växeln. ”Överväxeln” är en av anledningarna till att generation 991 är upp till 16 procent snålare än utgående generation 997.

En annan anledning är Coasting Mode (se film nedan), som i princip kopplar ur växellådan helt när föraren tar bort foten från gaspedalen. Varvtalet går ned till tomgång och farten minskas. 

FILM: Så funkar Porsches 7-växlade låda
Nu kan alla ”bygga” en egen 911 på Porsches hemsida. Tillvalen är, som vanligt hos Porsche, många och dyra.

På Porsches hemsida finns nu även en konfigurator för
nya 911:an
. Både 911 Carrera och 911 Carrera S finns tillgängliga.
Köparna kan välja mellan fyra standardfärger, sju metallicfärger och tre
speciallackeringar. En 19-tumsfälg och tre 20-tumsfälgar finns att
välja på. Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) är en nyhet i
911-serien, och finns i nuläget enbart som tillval på Carrera S.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.