Pluginhybriden Fisker Karma har varit riktigt populär bland Hollywoodstjärnor och andra kändisar – både Leonardo Di Caprio, Al Gore och Justin Bieber äger varsitt exemplar. Vi provkörde i Italien och gav pluspoäng för den spektakulära körupplevelsen.
Men bilen innehåller mycket ny teknik, som inte alltid verkar fungera som den ska. Fisker Karma har kritiserats för att dra betydligt mer bensin än utlovat (4,5 jämfört med 2,3 l/100 km), och i december återkallades 239 exemplar av modellen på grund av brandrisk i batteriutrymmet.
Nästa problem dök upp för bara några veckor sedan. Amerikanska Consumer Reports köpte en Fisker Karma av en återförsäljare, men efter bara 30 mil blev bilen stående vid vägkanten.
”Det är lite förbryllande att man betalar så mycket pengar för en bil som i princip håller i 30 mil innan den går sönder. Bilar går sönder, men man förväntar sig inte att de går sönder under de första dagarna”, säger Consumer Reports testchef David Champion till nyhetsbyrån Reuters.


Fisker klargjorde snabbt att det redan rullar mer än 400 bilar på vägarna och att de flesta kunderna är nöjda. Samtidigt tillsattes en undersökning, som nu kommit fram till att felet låg hos batterierna.
”Det är viktigt att förstå att trots utbredd publicitet med ett servicefel på en bil som tillhör Consumer Reports, så fungerade bilen precis som det är tänkt. Diagnossystemet hittade ett fel och gick in i skyddsläge som stänger av bilen för att skydda andra komponenter”, skriver Fiskers vd Tom LaSorda i ett brev till ägarna.
Batterierna har bytts ut och bilen i fråga är nu tillbaka hos Consumer Reports efter en vecka. Enligt Tom LaSorda har ett ”SWAT-team” med 50 ingenjörer och andra konsulter tillsatts för att lösa eventuella ytterligare problem som kan uppstå för Karma-ägarna.
”Nu fick vi helt nya litiumjonbatterier på garantin, men de kostade förmodligen lika mycket som en liten, bränsleeffektiv bil”, skriver Consumer Reports i ett blogginlägg.