Den tidigare Volvoägaren Ford Motor Company har nu skickat in en ansökan till EU för att få ingå i en så kallad utsläppspool med Volvo, avslöjar analytikern Matthias Schmidt.
Som ams tidigare rapporterat gick Fords plan för att uppnå EU:s utsläppsmål som infaller 2021 i kras efter att man i somras blev tvungen att återkalla Ford Kuga laddhybrid på grund av brandrisk. Utan den viktiga lågutsläppsmodellen hinner man inte få ner sitt snittutsläpp av CO2 per såld bil i år. Det kan innebära storböter från EU.
Tack vare utsläppspoolen kommer Ford, Volvos och Polestars försäljning nu slås ihop när utsläppssnittet för 2020 ska beräknas efter årsskiftet. Det kommer låta Ford klara sig undan boten.
Eftersom Volvo kommer klara sitt mål med råge tack vare en viktrabatt har man sedan tidigare signalerat till konkurrenterna att man velat sälja utsläppsrätter på det här viset.
Andra tillverkare som använt sig av utsläppspooler inkluderar Fiat/Chrysler-koncernen (som snart går ihop med franska PSA) som betalade ett miljardbelopp till Tesla ifjol för en sådan lösning. Även Volkswagen och kinesiska SAIC (ägare av bilmärkena Maxus och MG) samt Toyota och Mazda ingår i utsläppspooler med varandra.
Hur mycket Ford betalat Volvo för att få ingå i utsläppspoolen med dem vill inte företagen dela med sig av. Volvo säger i ett pressmeddelande att ”de resulterande intäkterna från affären kommer återinvesteras i nya gröna teknologiprojekt”.
Fords ekonomichef John Lawler sa under ett konferenssamtal som hölls förra veckan att man väntar sig en finansiell smäll på mellan 500 och 600 miljoner dollar under årets tredje och fjärde kvartal på grund av problemen med Kuga laddhybrider, rapporterar Automotive News Europe.
Utav dessa kommer ungefär 400 miljoner dollar komma under tredje kvartalet medan ”någonstans mellan 100 och 200 miljoner dollar” kommer komma under det fjärde.
Det ska enligt Lawler inkludera kostnaden för utsläppspoolen med Volvo. Samtidigt kom i helgen nyheten att Ford kommer behöva byta ut batteripaketen på samtliga återkallade Kuga laddhybrider. Battericellerna ska ha ”kontaminerats under [batteritillverkarens] produktionsprocess”, enligt Ford.
Med det är det nu bara brittiska Jaguar Land Rover som ser ut att missa utsläppsmålet i år. JLR har inte skickat in någon ansökan till EU om att ingå i en utsläppspool ännu, och har till 30 november på sig att göra det – exempelvis med franska Renault som ligger mycket bra till. Man har dock själva gått ut med att man nu förbereder sig på en miljardbot från EU.
Ford verkar inte planera något långvarigt samarbete med Volvo, som man var ägare till 1999–2009. Idag kom även nyheten att Ford ska rulla ut 17 nya elektrifierade modeller under 2021, inkluderande elsuven Mustang Mach-E. Det kan leda till att man sänker sitt snittutsläpp av koldioxid ordentligt nästa år.