Ford E-Transit Custom får ett batteri på 74 kWh som ger 38 mils räckvidd. För att spara på elen har bilen en värmepump. Snabbladdning är möjlig med upp till 120 kW.
För den som driva elektriska verktyg från bilen är det möjligt att få ett uttag som ger 2,3 kW som mest.
Det går att välja mellan två olika motorer, en svagare på 135 hästkrafter och en starkare med 217 hästar. I båda faller sker drivningen på bakhjulen.
Lastutrymmet rymmer 5,8 till 9,0 kubikmeter beroende på vilken längd man väljer på bilen. Taket är under två meter högt för att bilen ska komma in i trånga garage. Det går att lasta upp till 1,1 ton och bilen får dra 2 ton.
Ford har gjort en del aerodynamiska fanpassningar för att hålla nere förbrukningen, exempelvis ett platt golv och vindanpassad hjuldesignen. Bilen har tio procent lägre luftmotstånd än dagens Transit.

Det finns en rad smarta lösningar som ska underlätta för den som har bilen som arbetsplats. Exempelvis kan ratten fällas så att den fungerar som datorbord. Hytten har 5G-uppkoppling för snabb internetaccess.
Som sig bör i en helt nykonstruerad bil finns en lång rad säkerhetssystem och 360-graders kamera.
Automatiserade funktioner för bud
Ford E-Transit Custom väntas bli vanlig som budbil och för att underlätta det jobbet har Ford automatiserat en rad funktioner. När föraren växlar till parkering tänder E-Transit Custom automatiskt varningsblinkers, stänger alla öppna fönster och låser dörren när föraren lämnar bilen.
Sidolastdörren öppnas när föraren viftar foten under den och låser automatiskt när föraren går i väg för att leverera ett paket. När föraren kommer tillbaka låser fordonet upp sig, och varningsblinkersen slocknar när förare sätter bilen i körläge.
Produktionen av Ford E-Transit ska starta hösten 2023 i Turkiet. Det finns ännu inga priser.
