Hoppa till innehåll
Recharge

Ford E-Transit Custom vässas – längre räckvidd väntar

Ford ger E-Transit Custom ett rejält lyft nästa år med mer kraft, snabbare laddning och en ny detalj som är extra viktig i Sverige.

E-Transit Custom har länge varit Europas mest sålda transportbil som elbil.

Nu får den en uppgradering som riktar sig tydligt till svenska företagare som kör långt, lastar tungt och behöver ta sig fram även när vägarna är som halast.

Ford stoppar in ett större batteri på 71 kWh netto, vilket ökar räckvidden till 370 km. Snabbladdningen går också snabbare än tidigare.

Att ladda från 10 till 80 procent tar nu 29 minuter. Och behöver du toppa snabbt ger 10 minuters snabbladdning 111 km extra räckvidd.

Fyrhjulsdrift för första gången

Den stora nyheten är fyrhjulsdriften. Systemet bygger på en extra elmotor i framaxeln och kan justera vridmomentet 50 gånger per sekund.

Resultatet är bättre grepp, säkrare köregenskaper och framför allt en bättre framkomlighet på vintervägar.

Ford E-Transit Custom AWD körs på isig vinterväg under test i skogsmiljö
E-Transit Custom AWD har testats i tuffa vinterförhållanden för att säkerställa grepp och framkomlighet på nordiska vägar. Foto: Ford

Kunder kan välja mellan 136, 218 eller 286 hk. Den starkaste drivlinan är exklusiv för de sportigare versionerna Sport och MS-RT.

Dragvikten är fortsatt 2 300 kg och vridmomentet toppar 6 300 Nm från stillastående.

Även åttasitsiga E-Tourneo Custom får fyrhjulsdrift i versionerna Active och Titanium X, med effektval på 160 eller 210 kW.

Byggd för nordiskt klimat

Ford säger själva att AWD-versionen är framtagen för krävande miljöer som byggarbetsplatser, skogsvägar, och nordiska vintrar.

Värmepump är standard, och Pro Power Onboard kan leverera 2,3 kW till verktyg. Lastvolymen ligger kvar på maximalt 6,8 kubikmeter.

Produktionen startar i början av 2026 och svenska priser kommer närmare säljstart.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Ford

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.