E-Transit Custom har länge varit Europas mest sålda transportbil som elbil.
Nu får den en uppgradering som riktar sig tydligt till svenska företagare som kör långt, lastar tungt och behöver ta sig fram även när vägarna är som halast.
Ford stoppar in ett större batteri på 71 kWh netto, vilket ökar räckvidden till 370 km. Snabbladdningen går också snabbare än tidigare.
Att ladda från 10 till 80 procent tar nu 29 minuter. Och behöver du toppa snabbt ger 10 minuters snabbladdning 111 km extra räckvidd.
Läs också: Fords elektriska transportbil kör 38 mil och drar 2 ton
Fyrhjulsdrift för första gången
Den stora nyheten är fyrhjulsdriften. Systemet bygger på en extra elmotor i framaxeln och kan justera vridmomentet 50 gånger per sekund.
Resultatet är bättre grepp, säkrare köregenskaper och framför allt en bättre framkomlighet på vintervägar.

Kunder kan välja mellan 136, 218 eller 286 hk. Den starkaste drivlinan är exklusiv för de sportigare versionerna Sport och MS-RT.
Dragvikten är fortsatt 2 300 kg och vridmomentet toppar 6 300 Nm från stillastående.
Även åttasitsiga E-Tourneo Custom får fyrhjulsdrift i versionerna Active och Titanium X, med effektval på 160 eller 210 kW.
Byggd för nordiskt klimat
Ford säger själva att AWD-versionen är framtagen för krävande miljöer som byggarbetsplatser, skogsvägar, och nordiska vintrar.
Värmepump är standard, och Pro Power Onboard kan leverera 2,3 kW till verktyg. Lastvolymen ligger kvar på maximalt 6,8 kubikmeter.
Produktionen startar i början av 2026 och svenska priser kommer närmare säljstart.
Läs också: Begagnat: Vad säger ägarna om Fords elbil?